شنبه 6 اسد 1403 برابر با Saturday, 27 July , 2024
جستجو
Close this search box.

باران سیل‌آسا و سیل هر سال در افغانستان قربانی می‌گیرد، به‌ویژه خانه‌های گلی در روستاهای دورافتاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند. در ماه گذشته نیز بیش از صد نفر براثر سیل جان باختند.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل ازبی بی سی فارسی به گفته سازمان ملل، افغانستان ششمین کشوری است که بیشترین آسیب‌پذیری و کمترین آمادگی را در برابر تغییرات اقلیمی دارد.

ارشاد ملک، مدیر بخش افغانستان در خیریه «نجات کودکان» می گوید تخمین زده می‌شود که زندگی‌ ۳۱۰ هزار کودکان از سیل در شمال افغانستان متاثر شده است و آنها «همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.»

یانز لنارچیچ، هماهنگ‌کننده واکنش اضطراری اتحادیه اروپا در ایکس خبر داده است که ۹۷ تن کمک اروپا برای سیل‌زدگان به فرودگاه کابل رسیده است.سازمان بهداشت جهانی نیز در بیانیه‌ای گفت هفت تن داروی ضروری، تجهیزات پزشکی و بسته‌های کمک برای سیل‌زدگان فرستاده است و پیش از آن هم دارو برای درمان عفونت ریه، اسهال و سوء‌ تغذیه برای حدود ۲۰ هزار نفر و تجهیزات لازم را برای مداوای ۵۰۰ نفر آسیب‌دیده تهیه کرده بود.

جمشید تنولی، نماینده این سازمان در افغانستان گفت امدادگران در محل حضور دارند و بی‌وقفه برای کمک به سیل‌زدگان تلاش می‌کنند.

مسئولان حکومت طالبان در ولایت بغلان امروز از افزایش آمار قربانیان سیل روز جمعه خبر دادند.

محمد ابراهیم عمری، رئيس امور مهاجران طالبان در بغلان، در بازدید از ولسوالی‌های برکه و بغلان مرکزی که بیشترین خسارت را در سیل دیده‌اند، گفت:

«در روستای شیخ جلال و شهرک صلح ولسوالی بغلان مرکزی و در روستای شرشر ولسوالی برکه براثر سیلاب ۳۱۵ تن کشته، ۱۶۳۰ تن زخمی و ۲۶۶۵ باب منزل به‌طور کلی و قسمی تخریب و یک هزار دام تلف شده است.»

در خبرنامه این وزارت آمده است که در ولسوالی‌های خرم و سارباغ ولایت سمنگان نیز سیل خسارات هنگفت وارد کرده است، یک نفر جان باخته و یک کودک ناپدید شده است و ۶۰ خانه، ۳۰ دکان، شبکه برق محلی، پل‌ها، کانال‌های آبیاری و زراعتی از بین رفته‌اند.

این وزارت می‌گوید آمارها اولیه هستند و احتمال افزایش آمار خسارات مالی و جانی وجود دارد.

سازمان ملل دیروز آمار جان‌باختگان سیل در بغلان را ۳۱۱ نفر اعلام کرد.

در همین حال اداره هواشناسی افغانستان هشدار داده است که امروز و فردا در شمال شرقی و مرکز احتمال بارش شدید باران و برف و سیل‌ ناگهانی در حوزه رودخانه‌های ولایت‌های بدخشان، تالقان، بغلان، پنجشیر، کابل، لوگر، میدان وردک، کنر و لغمان وجود دارد.

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» در پیامی گفت: «از نهادهای امدادرسان‌ می‌‌خواهیم که خود توزیع کمک‌ها را مدیریت و نظارت نمایند تا این کمک‌ها به صورت شفاف و عادلانه به دست مردم نیازمند برسند.»

وزارت دفاع طالبان می‌گوید از هلی‌کوپترهای ارتش برای کمک به سیل‌زدگان بغلان استفاده کرده است.

مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند تیم‌های صحی را به کمک سیل‌زدگان فرستاده‌اند و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و در حال فراهم کردن اسکان موقت و انتقال مواد غذایی هستند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7155
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x