دوشنبه 17 ثور 1403 برابر با Monday, 6 May , 2024
جستجو
Close this search box.
آزار مهاجران افغان در ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ در روزهای گذشته برخی عکسها و فیلمها از لت و کوب و آزار و اذیت مهاجران افغان توسط نیروهای مرزی ترکیه در مناطق «چالدران و دوبایزید» در فضای مجازی منتشر شده است. در یکی از این فیلمها آثار ضرب و شتم روی بدن مهاجران افغان دیده می شود ایشان می گویند که این کار نیروهای مرزی ترکیه است.

در این فیلم گفته می‌شود برخی از مهاجران از شدت آسیب و زخم، توانایی حرکت ندارند. در یکی از این ویدیوها گفته می‌شود «۲ نفر از مهاجران بر اثر شکنجه جانشان را از دست داده‌اند که پلیس مرزی ترکیه اجساد آنها را به مرز ماکو برده‌اند.»

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به طلوع‌نیوز گفت: «در این مورد امارت اسلامی … با کشور ترکیه در تماس است که با مهاجرین ما در آنجا برخورد انسانی صورت بگیرد. اگرچه آنجا مشکلات قانونی هم وجود دارد.»

در تصاویر شماری از مهاجران افغان زخمی با سر و صورت خونین دیده می‌شوند که می‌گویند مرزبانان ترکیه با آنها این‌گونه رفتار کرده‌اند.

فرستنده یکی از ویدیوها می‌گوید ماموران «با داربست آهنی مهاجران را ضرب و شتم کردند» و آنها مجبور شدند با پرداخت پول دوباره به قاچاقچیان، به ایران برگردند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان که از کشورشان گریخته‌اند، بدست گروه‌های تبهکار اغلب در مرز ایران و ترکیه ربوده و شکنجه می‌شوند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌ها و ویدیوهایی دیگری از رفتار خشونت‌آمیز پلیس مرزی ترکیه با مهاجران افغان منتشر شده است.

فرستنده دیگر یک ویدیو نیز می‌گوید «ماموران ترکیه انگشتان و پاهای مهاجران را شکسته اند» و آنها برای مداوا نیز در ایران با مشکل برخوردند، چون بیمارستان‌های دولتی به آنها خدمات نمی‌دهند و مداوا در مراکز بهداشتی شخصی هزینه بالا نیاز دارد.

بدرفتاری ماموران مرزی ترکیه با مهاجران افغان موضوع تازه‌ای نیست. بارها تصاویر و ویدیوهایی از شکنجه مهاجران افغان در این منطقه خبرساز شده است.

براساس گزارش‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار پناهجو و مهاجر افغان در ترکیه زندگی‌ می‌کنند. شمار زیادی از افغان‌ها برای زندگی در ترکیه و یا سفر به اروپا از مسیر ایران، به شکل قاچاقی به ترکیه سفر می‌کنند.

در گزارش ۷۳ صفحه‌ای مستند دیدبان حقوق بشر با عنوان «هیچ‌کس از من نپرسید چرا افغانستان را ترک کردم» آمده که ترکیه پس از تسلط طالبان در افغانستان در ۱۵ آگوست/اوت ۲۰۲۱، عقب‌ راندن پناهجویان و اخراج‌ آنها به افغانستان را افزایش داده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تحت عنوان «با ما مثل انسان رفتار نمی‌کنند» می‌گوید که مهاجران از جمله زنان و کودکان هنگام بالا رفتن از دیوار مرزی یا خزیدن از زیر حصارها در مرز ایران و ترکیه با «تیراندازی مستقیم» مرزبانان روبرو شده‌اند.

سازمان‌های دفاع از حقوق مهاجران در ترکیه می‌گویند بیش از ۹۰ درصد درخواست‌های پناهندگی از سوی اداره مهاجرت ترکیه رد شده است.

منبع: بی بی سی فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4914
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x