جمعه 31 حمل 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024
جستجو
Close this search box.
آلمان به 5000 زن افغان بورسیه تحصیلی خارج از کشور اعطا می کند

آلمان به 5000 زن افغان بورسیه تحصیلی خارج از کشور اعطا می کند

به گزارش خبرگزاری مهاجر ، دولت آلمان اعلام کرد: قصد دارد شرایط تحصیل دختران و زنان افغانستان را به وسیله بورسیه تحصیلی در خارج از افغانستان ، ایجاد کند. این طرح برای دولت آلمان هزینه ای 7 میلیون یورویی در بردارد.

موسسه تبادلات اکادمیک به همراه وزارت همکاری اقتصادی آلمان قصد دارند ، هزینه تحصیل 5000 نفر از دختران و زنان افغانستانی را در کشورهای همسایه و منطقه تا سال 2027 تامین نمایند.

جزئیات بیشتری از این طرح به قرار زیر است

بر طبق اعلام رسانه ای مشترک بین وزارت همکاری های اقتصادی و موسسه تبادلات اکادمیک آلمان، در این طرح برای زنان و دختران افغان زمینه تحصیل در کشورهای پاکستان، قرقیزستان و بنگلادش فراهم می شود.

در این اعلامیه که روز سه شنبه در شهر بن نشر شد، آمده است که بورسیه های تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره لیسانس در بنگله دیش، ماستری در قرغیزستان و دوره های لیسانس و ماستری در پاکستان در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب، زنان و دختران افغان که از دست گروه طالبان مجبور به ترک وطن شان شده اند، می توانند در دانشگاه آسیایی زنان در بنگله دیش، دانشگاه امریکایی آسیای مرکزی در قرغیزستان و همچنین دانشگاه های همکار موسسه تبادلات اکادمیک آلمان در پاکستان تحصیل کنند.

پروفسور دکتر جویبراتو موکرجی، رئیس موسسه تبادلات اکادمیک آلمان وضعیت مردم افغانستان به خصوص زنان را «فاجعه بار» عنوان کرده است.

او با اشاره به محرومیت زنان افغان از تحصیل گفته است: «به این خاطر این بورسیه های تحصیلی یک سنگ بنای مهم است تا با همکاری با سازمان های بین المللی شریک خود آمادگی زنان جوان برای تحصیل را ممکن سازیم و از تحصیل زنان آواره شده در مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه های منطقه حمایت کنیم.»

«سیاست طالبان، زهری برای توسعه کشور است»

این برنامه حکومت آلمان واکنشی به اقدامات محدودکننده طالبان در برابر تحصیل زنان است. طالبان که پیش از این دختران را از آموزش در دوره لیسه و متوسطه منع کرده بودند، اخیراً تحصیل آن ها در دانشگاه ها را نیز ممنوع کرده اند. علاوه بر این، این گروه کار زنان در سازمان های غیردولتی را نیز منع کرده است.

سوِنیا شولتسه، وزیر همکاری های اقتصادی و انکشافی آلمان گفته است: «سیاست طالبان نه تنها تحقیرکننده زنان، بلکه زهری برای توسعه این کشور است.»

بر بنیاد گفته های شولتسه، کسی که نیمی از جمعیت را از آموزش و تحصیل محروم می کند، پوتانسیل آینده کشور را از بین می برد. به گفته او، بدون زنان خوب آموزش دیده هیچ راهی برای نجات از فقر و گرسنگی وجود نخواهد داشت.

وزیر همکاری های اقتصادی و انکشافی آلمان خواستار لغو ممنوعیت های اعمال شده بر زنان از سوی طالبان شده و گفته است: «در هر حال ما از جستجوی راه هایی برای حمایت از زنان افغان دست نخواهیم کشید. یکی از راه ها این است که ما زمینه تحصیل زنان افغان در کشورهای همسایه را ممکن می سازیم.»

او افزوده است که این فرصت تحصیلی دورنمای کاری و تامین معیشت را برای زنان افغان فراهم می سازد و در صورتی که شرایط اجازه بدهد، این زنان می توانند دوباره در بازسازی کشور شان سهم بگیرند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3114
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x