جمعه 7 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
تقویت افکار عمومی در حوزه مهاجران

کاظمی قمی: ضرورت شناخت حوزه های فرهنگی و ادبی دو کشور ؛ تقویت افکار عمومی در حوزه مهاجران

نشست هم اندیشی جمعی از فعالان و اساتید دانشگاه درباره مشکلات پناهجویان در ایران با حضور حسن کاظمی قمی نماینده ویژه تهران در امور افغانستان در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.

ضرورت شناخت حوزه های فرهنگی و ادبی دو کشور

در این نشست اساتید زبان فارسی و فعالان فرهنگی بر ضرورت شناخت علمی و کامل از حوزه‌های فرهنگی و ادبی دو کشور و استفاده از ظرفیت نخبگان مهاجر افغانستان تاکید کردند.

در این هم‌اندیشی، پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی افغانستان دیدگاه‌های خود را درخصوص مهاجران افغانستانی و لزوم شناخت مسائل آنان و ارتقای سیاست گذاری در این زمینه بیان کردند.

حسن کاظمی‌قمی در ابتدای این نشست گفت: میان دو ملت ایران و افغانستان سرمایه‌هایی وجود دارد که بی‌نظیر است و این موضوع باید بتواند رابطه فرای مسائل راهبردی ایجاد کند، اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده و دشمن نیز به دنبال تخریب روابط میان دو کشور است.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی و زمانی که نفت 6 دلار بود، ما میزبان 7 میلیون مهاجر افغانستان و عراقی بودیم که همانند مردم و بدون تبعیض در کنار آنها زندگی می‌کردند و این حکایت از مهمان‌نوازی جامعه ایران دارد.

کاظمی قمی ادامه داد: پس از آشکار شدن نشانه‌های شکست شوروی در افغانستان، این کشور به امام خمینی(ره) پیشنهاد داد که اگر ایران به صورت غیررسمی دولت نجیب را به رسمیت بشناسد، شوروی حاضر خواهد بود تا در جنگ عراق با تهران همکاری کند، موضوعی که رهبر انقلاب اسلامی آن را نپذیرفت.

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت: به رغم مسائل گفته شده، مشکلاتی نیز همواره وجود داشته که دشمن تلاش داشته از آنها بهره‌برداری کرده و روابط میان دو کشور را تخریب کند.

نیاز به تقویت افکار عمومی در حوزه مهاجران داریم

حسن کاظمی‌قمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی پس از تاسیس با مشکلات زیادی از جمله جنگ تحمیلی، جنگ عراق، افغانستان، تحریم و داعش مواجه بوده و این سبب شده که تا برنامه منسجمی طی چهل سال گذشته برای مهاجران وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پس از حاکم شدن طالبان مهاجرت به ایران 4 برابر شده گفت: ما با یک مهاجرت سازمان یافته از افغانستان مواجه نبودیم و همواره پس از یک حادثه موج مهاجران را تجربه کردیم.
کاظمی قمی گفت: نخبگان افغانستان، تاجران و ژنرالان و مقام امنیتی سابق نیز در موج مهاجرت جدید به ایران پناه آورده و برخلاف دفعات گذشته از قوم پشتون نیز به ایران پناهنده شدند.

وی به بار امنیتی مهاجران افغانستان اشاره کرد و گفت: داعش ساخته آمریکا است که پس از شکست در عراق به مرزهای شرقی ایران منتقل شده است.

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان ادامه داد: برای ساماندهی ورود مهاجران افغانستان اقدام به صدور ویزا کردیم و این در حالی است که 98 درصد افرادی که به آنها ویزا داده شده، پس از ورود به ایران حاضر به بازگشت به افغانستان نیستند.

قمی تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، تشکیل سازمان امور مهاجران، طرح شناسایی اتباع افغانستان را از جمله مواردی عنوان کرد که در حال حاضر و منطبق بر نگاه فرصت محور انجام شده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1478
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x