شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
تکاوران پیشین افغانستان

استخدام تکاوران آموزش دیده افغان توسط ارتش روسیه

 

به گزاش خبرگزاری مهاجر به نقل از بازتاب؛ خبرگزاری «میدل ایست مانیتور» از بکارگیری وسیع تکاوران و نیروهای ویژه ارتش پیشین افغانستان توسط گروه نظامی روسی «واگنر» گزارش داده است. کرملین روی قابلیت ها و توانایی های این دسته از نظامیان آموزش دیده به وسیله ی نظامیان ارشد انگلیسی و آمریکایی؛ حساب ویژه ای باز کرده و امیدوار است به کمک تکاوران افغان بتواند شهر باخموت اوکراین را تصاحب کند. این به معنی تغییر جایگاه متحدان سابق آمریکا به دشمنان کنونی آن است.

کمی بعد از هجوم ارتش روسیه به اوکراین، خبرهایی شنیده شد مبنی بر این که تکاوران و نیروهای نظامی دولت پیشین افغانستان که بخاطر قدرتگیری طالبان از کشور خارج شده بودند، در جبهه اوکراین و مقابل روسیه برای تصاحب شهر ماریوپل به کار گرفته شده اند. اما در حال حاضر گزارش‌هایی منتشر شده‌ که تاکید می‌کنند این نیروهای ویژه در حال جنگ به نفع روسیه هستند و در قالب طرح و برنامه های پوتین جهت تصرف شهر باخموت اوکراین ایفای نقش می کنند.

در جریان جنگ افغانستان، نیروهای بریتانیایی و آمریکایی منابع زیادی را جهت آموزشِ نیروهای ویژه افغانستانی اختصاص دادند. در واقع، ایجاد یک ارتش و نیروهای امنیتی کارآمد برای افغانستان جهت حراست از سازوکارهای حکمرانی که غرب در این کشور ایجاد کرده بود و در عین حال سعی داشت تا طالبان را نیز تحت فشار قرار دهد، یکی از اهداف اصلی ناتو پیش از خروج از افغانستان بود.

آمریکایی ها، نیروهای ویژه افغانستانی را بهتر از سربازان عادی ارتش افغانستان آموزش دادند با این حال، برخی واحدهای نیروهای ویژه افغانستان که رابطه‌ای تنگاتنگ با سازمان “سیا” داشتند، به دلیل انجام قتل و عام و اقدامات فراقانونی، از سابق و شهرت مثبتی برخوردار نبوده و نیستند.

بر اساس برخی گزارش های خبری، شماری از کماندوهای افغانستانی پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، توسط عوامل وابسته به روسیه به استخدام شرکت امنیتی روسی “واگنر” درآمده اند. شرکتی که به آن‌ها وعده اعطای حقوق و مزایای مالی قالب توجه و همچنین تسهیل روند اسکان خانواده‌هایشان در روسیه یا هر جای دیگری را داده است.

در اوایل جنگ اوکراین، کانال های تلگرامی وابسته و نزدیک به گروه واگنر، ویدئوهایی را به نمایش می گذاشتند که در آن‌ها نشان داده می‌شد هلی‌کوپترهای ارتش افغانستان که توسط آمریکا خریداری شده بودند، اکنون توسط ارتش اوکراین استفاده می شود.

با این حال، همزمان با تشدید تنش و درگیری‌ها پیرامون شهر باخموت اوکراین که به خط مقدم پیشروی‌های روسیه تبدیل شده، این گروه واگنر است که تا حد زیادی توانسته کماندوهای افغانستانی را به سمت خود جذب کند و البته که در شبکه‌های اجتماعی آگهی های استخدام بیشتر و گسترده‌تری را نیز در این زمینه منتشر می‌سازد.

ارتش آمریکا میلیاردها دلار را در زمینه ارائه آموزش به نیروهای ویژه افغانستانی هزینه کرده است. آن‌ها همچنین پول های هنگفتی را در زمینه آموزش نیروهای ارتش اوکراین از سال 2014 و در عین حال در جریان کلی جنگ اوکراین هزینه کرده اند. با این حال، در شرایط کنونی همچون زمانی که مجاهدینِ مورد حمایت آمریکا علیه شوروی می جنگیدند و در نهایت، آموزش ها و تسلیحات ارائه شده از سوی آمریکا را علیه خودِ آن(در جریان جنگ افغانستان و آمریکا) بکار گرفتند، بار دیگر اینطور به نظر می‌رسد که سناریوی مذکور با شکل و شمایلی جدید در جبهه های جنگ اوکراین خود را به نمایش گذاشته است. مساله‌ای که می‌تواند در ادامه راه چالش‌های سخت تری را برای آمریکا و متحدان بین‌المللی آن ایجاد کند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3664
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x