جمعه 7 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
جذب سرمایه گذاران اتباع

جذب سرمایه گذاران خارجی توسط ایران با اعطای اقامت و کاهش رقم سرمایه گذاری

به گزارش خبر گزاری «مهاجر» به نقل از بی بی سی ، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران؛ بر کاهش رقم سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت در این کشور تاکید کرده و گفته است که قرار است «تمهیداتی برای جذابیت بیشتر برای جذب سرمایه گذاری ایجاد شود.» و همچنین اگر فردی حداقل ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند می‌تواند اقامت ایران را بگیرد.

آقای خاندوزی پیشتر البته گفته بود الزامی به سرمایه گذاری نیست «بلکه صرف سپرده‌گذاری میان مدت یا بلندمدت برای اخذ اقامت، کفایت می‌کند.»

جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از طریق ارائه اقامت پنج ساله به مصوبه هیات وزیران در دولت حسن روحانی در تیرماه ۱۳۹۸ برمی‌گردد که در ابتدا این رقم ۲۵۰ هزار دلار اعلام شده بود ولی با شکست «کامل» این طرح، رقم آن به ۱۰۰ هزار دلار کاهش یافت.

پیشنهاد ارائه اقامت پنج ساله به سرمایه‌گذاران خارجی در ایران پس از خروج آمریکا از «برجام» و پیش‌بینی کاهش درآمدهای ارزی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بود.
حدود یک سال پیش اما وزارت کشور ایران اعلام کرده بود پس از ۲۶ ماه از اجرای این طرح «حتی یک مورد تقاضا» هم در این رابطه توسط سرمایه‌گذاران خارجی ارائه نشد که دلیل آن «بالا بودن رقم سرمایه گذاری» اعلام شد.

آغاز اجرای طرح اخیر در ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی پس از آن بود که کشور همسایه-ترکیه- پیشتر ارائه شهروندی در ازای سرمایه‌گذاری با رقم مشابهی ۲۵۰( هزار دلار) از طریق خرید ملک را آغاز کرده بود.

دولت ایران مصوبه ‘مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه‌گذاران خارجی’ را ابلاغ کرد
شهرهایی که دیگران را با آغوش باز به مهاجرت دعوت می‌کنند
ترکیه شرایط کسب شهروندی برای خارجی‌ها را آسان‌تر کرد
پس از جنگ اوکراین و هجوم روس‌ها برای خرید خانه در ترکیه، دولت این کشور رقم سرمایه‌گذاری را افزایش داد و به ۴۰۰ هزار دلار رساند.

ولی در ایران به دلیل نبود اقبالی در این زمینه اواخر سال پیش ۱۵۰ هزار دلار از این رقم کاست.

مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به «بالا بودن» رقم سرمایه‌گذاری محدود نیست؛ بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی، تورم فزاینده، تعدد و پیچیدگی مراکز تصمیم گیری و بعضا مشکلات امنیتی برای حتی مسافران خارجی در ایران فقط بخشی از فهرست مواردیست که تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران خارجی را در ایران سخت می‌کند.

مصوبه هیات وزیران ایران درباره اقامت سرمایه‌گذاران خارجی در حالی ابلاغ شد که کشورهایی نظیر بریتانیا درباره سفر شهروندان بریتانیایی و بخصوصی شهروندان دوتابعیتی به ایران هشدار داده بودند.

ایران در حالی به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی است که در سال‌های اخیر عمدتا به دلیل کاهش ارزش ریال، بر تعداد شهروندان ایرانی که سرمایه خود را از ایران خارج کرده‌اند، افزوده شده است.

تا پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین، شهروندان ایرانی در اکثر ماه‌های دو سال اخیر بزرگترین خریدار خارجی خانه در ترکیه بودند که حکایت از اقبال شهروندان ایران برای خروج سرمایه‌ خود از ایران دارد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1538
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x