شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
حواله افغان های اروپا به پاکستان سه برابر شد

نرخ حواله افغان های مقیم اروپا و آمریکا به پاکستان ، سه برابر افزایش داشته است

تعداد بسیاری از مهاجران افغانستانی ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا ، به منظور کمک مالی به خانواده خود که در پاکستان ساکن اند ، پول حواله می کنند. بسیاری از خانواده های افغان ساکن پاکستان ، تنها با همین کمک ها زندگی را می گذرانند.

بر طبق سرشماری رسمی ‌پاکستان، بعد از قدرت گیری مجدد طالبان ، تقریبا 250 هزار نفر شهروند افغانستانی به پاکستان مهاجرت کرده اند. این درحالیست که از قبل نیز رقمی بیش از 1.5 میلیون نفر دیگر از شهروندان افغان ، در این کشور ساکن بوده اند.

رقم دقیق ارزی که این مهاجران وارد سیستم اقتصادی پاکستان می کنند ، معلوم نیست . ولی صرافان می گویند : در سال گذشته نرخ حواله پول افغانستانی ها به پاکستان ، سه یا چهار برابر قبل شده است.

یک صراف در لندن می گوید: «اخیرا انتقال پول توسط افغانهای مقیم بریتانیا به پاکستان زیادتر شده است. مشتریان ما می‌گویند خانواده و دوستانشان به پیشاور یا اسلام‌آباد نقل مکان کرده‌اند و برای تامین مصارف آنها نسبت به گذشته حالا باید پول بیشتری بفرستند».
این صراف همچنین گفت: «جدول حواله‌های ما در شش ماه گذشته نشان می‌دهد که حواله پول افغانها به پاکستان سه برابر شده است. اکثر مشتریان افغان ما مشغول کارهای روزمره هستند، مثل تاکسی‌رانی. آنها گفته‌اند حالا باید روزی تا ۳ ساعت بیشتر کار کنند تا بتوانند به اعضای خانواده شان در پاکستان کمک کنند».

در اوایل سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی در دولت پیشین افغانستان گفته بود افغان‌هایی که در خارج از کشور کار و زندگی می‌کنند سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار به خانواده‌هایشان به افغانستان می‌فرستند، حالا اما یک بخش این پول به جای افغانستان به پاکستان روان می‌شود.
«در پاکستان بدون هیچ درآمدی زندگی می‌کنیم»

در همین حال، یک زن افغان، که نخواست هویتش ذکر شود، می‌گوید خانواده ۸ نفره آنها به امید اینکه به کشورهای اروپایی پناهنده شوند، حالا در اسلام آباد به‌سر می‌برند و با کمک خرجی که برادرش ماهانه از اروپا می‌فرستد، زندگی می‌کنند.

او گفت: «در افغانستان کار می‌کردم و درآمد خوبی داشتم. حالا که در پاکستان زندگی می‌کنیم، هیچ درآمدی نداریم. تنها برادرم که در یکی از کشور های اروپایی زندگی می‌کند به ما پول روان می‌کند. ده‌ها خانواده دیگر را می‌شناسیم که در وضعیت مشابه قرار دارند.»

داستان این زن روایت یکی از دها هزار شهروند افغانستان است که پس از بازگشت طالبان به قدرت به پاکستان پناه برده اند.

او افزود که تا چند ماه قبل ماهانه تا ۴۰۰ دلار مصارف داشتند، اما حالا به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت‌های مواد اولیه، هزینه ماهانه‌شان حدود۷۰۰ دلار شده است.

شفیع‌الله منگل، عضو اتحادیه صرافان در کابل، هم گفت هر شهروند افغان که اخیرا به پاکستان رفته در یک ماه حداقل ۲۰ هزار روپیه (واحد پول پاکستان) خرج دارد.

آقای منگل گفت: «بر اساس معلومات ما، به دلیل مشکلات اقتصادی در پاکستان، هزینه ها به اوج رسیده است و یک شهروند افغان حداقل ۲۰ هزار کلدار مصرف دارد.»

او افزود «بر اساس معلومات ما بستگان افرادی که به پاکستان رفته‎‌اند از جمله برادر، ماما (دایی) یا دیگر اعضای خانواده‌شان که در کشورهای دیگر کار و زندگی می‌کنند، پول می‌فرستند».

قصیر افرید، سخنگوی کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در این مورد گفت: «بر اساس آمار دولتی، پس از اگوست سال ۲۰۲۱، حدود ۲۵۰ هزار افغان به پاکستان آمده‌اند. این رقم شاید بیشتر هم باشد. این افراد در ایالت‌های مختلف و در اسلام آباد زندگی می‌کنند.»

آقای افرید می‌گوید «هنوز تصمیم پاکستان در مورد این افراد روشن نیست و در بین آنها افرادی هستند که زندگی‌شان در خطر است. در این زمینه ما با حکومت مشغول گفتگو هستیم تا در مورد سرنوشت آنها یک شیوه‌ای ‌در نظر گرفته شود تا بتوانیم به آنها کمک کنیم».

به باور کارشناسان اقتصادی، افزایش انتقال پول افغانها به پاکستان برای اقتصاد افغانستان عقبگرد است و این روند به دلیل وضعیت فعلی در افغانستان و حضور صدها هزار مهاجر و پناهجوی افغان در پاکستان احتمالا تا سال‌ها ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3092
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x