سه‌شنبه 1 جوزا 1403 برابر با Tuesday, 21 May , 2024
جستجو
Close this search box.

گلالی فریده، معروف به مهوش، نخستین زن اهل افغانسان است که لقب استادی را در هنر آوازخوانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی و در زمان ریاست جمهوری محمد داوود، رسماً دریافت کرد.

او اما به تازگی در جریان یک کنسرت بزرگ که با اشتراک خواننده‌ها، اهالی موسیقی و هنرمندان افغانستان و تاجیکستان در آمریکا برگزار شده بود، پس از ۵۶ سال فعالیت از صحنه هنر موسیقی خداحافظی کرد.

این کنسرت به هدف تجلیل از هنر و هنرمندان در ایالت ویرجینای آمریکا با حضور بیش از دو هزار تماشاچی در «سالن کاپیتان وان» برگزار شد که در پایان آن این خواننده برجسته موسیقی افغانستان با دنیای خوانندگی خداحافظی کرد.
در بخش آخر این کنسرت، و در لحظاتی احساسی آهنگی از او که پیشتر ضبط شده بود پخش شد.

استاد مهوش که بیشتر از نیم قرن سابقه حضور درخشان در موسیقی افغانستان را دارد با اجرای اهنگ معروف «وقتی عاشق شوی راز دلته گفته نتانی» از صحنه خداحافظی کرد.

استاد مهوش گفت از این که حالا که دیگر نمی‌تواند با آن شور و شعف و انرژی بخواند متاسف است.

خانم مهوش در جریان این وداع گریست و از همه هوادارانش به خاطر سال‌ها حمایت تشکر کرد.

آریانا سعید آوازخوان مشهور افغانستان نخستین هنرمندی بود که در این کنسرت اجرا کرد. او سه آهنگ خواند که اولین آهنگش در اعتراض به وضعیت زنان داخل افغانستان بود
جانی بیک مرادوف و شبنم ثریا دو آوازخوان سرشناس تاجیکستان نیز در این کنسرت اجرا کردند.

ولی حجازی خواننده مشهور موسیقی پاپ افغانستان نیز اجرای پرهیجانی در این کنسرت داشت.

شرافت پروانی، خواننده موسیقی محلی و فولکلور نیز در این کنسرت به صورت زنده برای هوادارانش اجرا کرد که از سوی تماشاچیان به گرمی استقبال شد.
عبدالله نوابی معروف به شادکام و نعیم پوپل نیز دیگر هنرمندان سرشناس و سابقه‌دار موسیقی افغانستان بودند که در این برنامه اهنگ خواندند.

زهره شورانگیز مقلب به هنگامه، دیگر آوازخان سرشناس زن افغانستان، احسان امان آواز خوان و آهنگساز، نجیم نوابی غزل خوان سرشناس موسیقی افغانستان از جمله دیگر هنرمندانی بودند که سرودند و مورد پذیرش حاضران قرار گرفتند.

در این کنسرت هر سه طبقه سالن «کاپیتان وال» ویرجینیا کاملا پر شده بود. بلیط های این کنسرت از ۹۵ تا ۳۹۵ دلار که بلیط جایگاه مخصوص آن بود، به فروش رسید.
استاد مهوش در لحظاتی احساسی، آخرین آهنگ زندگی هنری‌اش را روی صحنه اجرا کرد.

مهوش یگانه استاد زن در هنر آوازخوانی افغانستان در سال ۱۳۵۳ و در دوران حکومت سردار داوود خان به لقب استادی در موسیقی رسید. او در این رشته هنرمندان زیادی را آموزش داد که برخی از آنها به شهرت فراوان رسیدند.

خانم مهوش در کشورهای مختلف کنسرت اجرا کرده است.

او ۱۵۰۰ آهنگ صوتی و تصویری را از خود برجای گذاشته و در سال ۲۰۰۳ بخاطر خدمات هنری و آهنگ برای کودکان افغانستان، برنده جایزه بین المللی آسیا پسیفیک شد.
آهنگ‌های استاد مهوش که در کشورهای افغانستان و تاجیکستان مانند «بشنو نی از نی و ناله‌ها» است طرفداران زیادی دارد.

او در آخرین جملات برای اعلام پایان حضورش در صحنه موسیقی به گفت: «یک زن مسلمان افغانستان نیز می‌تواند سال‌ها بخواند و با سر سفید، از دنیای موسیقی خداحافظی کند.»

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6051
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x