سه‌شنبه 1 جوزا 1403 برابر با Tuesday, 21 May , 2024
جستجو
Close this search box.
رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل بی بی سی فارسی،عبدالقدیر فطرت، رئيس پیشین بانک مرکزی افغانستان در سن ۶۱ سالگی بر اثر بیماری در ویرجینیای آمریکا درگذشت. او در سال ۱۹۶۳ در بدخشان افغانستان به دنیا آمد و در دانشگاه‌های پاکستان و آمریکا در رشته اقتصاد تحصیل کرد و در سازمان‌های مالی بین‌المللی سابقه کار داشت. و همچنین وی در ایالات متحده به عنوان مشاور در بخش اقتصادی در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول فعالیت داشته است.

عبدالقدیر فطرت در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی حدود چهار سال، از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ هجری شمسی رئیس بانک مرکزی افغانستان بود.  او در سال ۱۳۹۰ در پی بحران کابل بانک از سمت خود کناره گیری کرد و در آمریکا پناهنده شد.

همچنین او بعد از استعفای خود، به پارلمان افغانستان اعلام کرد که «برادر رئیس جمهوری و برادر معاون اول رئيس جمهور در بحران کابل‌بانک دست داشتند».او به بی‌بی‌سی گفت که به دلیل تحقیقاتی که در مورد بحران «کابل‌بانک» انجام داده است «در خطر» است و برای «حفظ جان» استعفایش را اعلام کرده است. حکومت وقت افغانستان او را از مسئولان احتمالی سقوط کابل‌بانک می‌دانست.

ورشکستگی کابل‌بانک از بزرگترین بحران مالی طی دو دهه نظام جمهوری در افغانستان بود. حدود یک میلیارد دلار سپرده‌گذاران در این بانک بود و حکومت وقت برای پیشگیری از بحران سیاسی، مسئولیت این بانک را برعهده گرفت اما پیامدهای آن تا سال‌ها ادامه یافت.

آقای عبدالقدیر فطرت ماجرای ورشکستگی این بانک را در کتابی به عنوان «تراژدی کابل‌بانک» به انگلیسی نوشت که به فارسی هم ترجمه شد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7049
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x