سه‌شنبه 25 ثور 1403 برابر با Tuesday, 14 May , 2024
جستجو
Close this search box.
اردوگاه مهاجرین در تایباد

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ به گفته فرماندار شهرستان تایباد پروژه ساخت اردوگاه ویژه مهاجرین افغانستانی در این شهرستان مرزی آغاز خواهد شد. هدف از این طرح کنترل بیشتر بر معضلات احتمالی در دو طرف این مرز عنوان شده است. این طرح در سال 93 و در شورای امنیت ایران به تصویب رسیده بود.

فرماندار تایباد درباره ضرورت تاسیس این اردوگاه بیان کرد: «با توجه به این که گذرگاه زمینی دوغارون یکی از معبرهای اصلی ورود و خروج اتباع افغانستان است، راه‌اندازی این مکان نقش زیادی در ساماندهی رفت‌وآمد آن‌ها در این نقطه از کشور دارد». وی ادامه داد: «از آن جا که روزانه بین ۳۰۰۰ الی ۳۵۰۰ نفر از طریق مرز دوغارون به کشور وارد و یا خارج می‌شوند، احداث اردوگاه مهاجران برای اتباع مجاز و غیرمجاز امری ضروری است».

فرماندار تایباد افزود: «هدف از احداث این اردوگاه بیشتر اتباع غیرمجازی هستند که شبانه وارد کشور شده و توسط نیروهای مرزبانی دستگیر و برای طرد شدن آن‌ها به افغانستان برنامه‌ریزی می‌شود». دونده خاطرنشان کرد: «احداث این اردوگاه ظرفیتی است تا ورودی‌ها سازمان‌دهی شود و در اردوگاه نیروهای کار شناسایی و آموزش‌های لازم به آنان صورت گیرد. همچنین قادر خواهیم بود از ظرفیت‌های کاری که این اردوگاه می‌تواند در حوزه‌های مختلف ایجاد کند، بهره‌برداری مناسبی کنیم».

به گفته وی احداث اردوگاه مهاجران برای شهرستان تایباد و کل کشور ظرفیت مناسبی ایجاد می‌کند. بنا به اعلام مهدی دونده تاکنون هیأت‌های متعددی از سازمان‌های بین‌المللی از نقاط پیشنهادی برای ساخت این اردوگاه بازدید داشته‌اند.

ساخت اردوگاه‌های مرزی پدیده‌ای جدیدی در ایران نیست اما جالب توجه است که فرماندار تایباد در کنار اهمیت امنیتی این اردوگاه به منافع اقتصادی ساخت اردوگاه مهاجران برای این شهرستان و کل کشور اشاره می‌کند. این نوع نگرش به اردوگاه‌ها مساله‌ جدیدی برای ایران است اما در کشورهای غربی سال‌هاست وجود دارد.

منبع: دیاران

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4489
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x