سه‌شنبه 28 حمل 1403 برابر با Tuesday, 16 April , 2024
جستجو
Close this search box.
سامانه ثنا برای اتباع

ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا برای اتباع خارجی

به گزارش خبرگزاری »مهاجر» علی رغم افزودن گزینه «شخص حقیقی غیر ایرانی» در صفحه ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا برای اتباع خارجی ، اما همچنان این گزینه غیر فعال است. این سامانه توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ایران در سال 1395 طراحی شد. اساس این برنامه عدالت الکترونیکی در بستر شبکه ملی می باشد.

به موجب ماده ۱۷۵ آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، قوه قضاییه وظیفه دارد تا اوراق را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به ثبت برساند و به همین جهت همه مراجعان باید برای دریافت اوراق قضایی و پیگیری به سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنند.
در حال حاضرتمامی امور اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می شود که باعث سهولت و تسریع در کارهای طرفین دعوا، نماینده قانونی آن ها، دفاتر خدماتی قضایی، کارشناسان، ظابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط شده است. تمامی ابلاغیه ها به حساب کاربری شخص ارسال شده و از طریق پیامک به فرد اطلاع داده می شود.

بیشتر بخوانید: مشکل ثبت نام اتباع در کنکور سراسری

امروزه تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می گردد و در درب منازل دیگر هیچگونه ابلاغیه ای به صورت فیزیکی فرستاده نمی شود. پس اهمیت استفاده از سامانه ثنا برای افرادی که شاکی هستند و یا شکایتی علیه آنها صورت گرفته، بسیار است. اتباع ایرانی با وارد کردن مشخصات کارت ملی و شناسنامه در این سامانه و تایید ثبت نام در یکی از دفاتر خدمات قضایی، رمز شخصی خویش را جهت ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، دریافت می کنند و با رمز شخصی و رمز موقتی که به شماره همراه شخص پیامک می شود، می تواند ابلاغیه های خویش را در سامانه ثنا مشاهده نماید.

با وجود اضافه شدن گزینه “شخص حقیقی غیر ایرانی” از تاریخ 1401.08.09 در صفحه ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، هنوز “احراز هویت انلاین” و “ثبت نام انلاین سامانه ثنا” برای اتباع خارجی در این سامانه فعال نشده است و دفاتر خدمات قضایی از چگونگی ثبت نام اتباع خارجی در سامانه ثنا اطلاعی ندارند.

به گزارش رنا صدور شناسه قضایی برای اتباع خارجی دارای پروانه در استان سمنان از تیرماه 1399 به صورت آزمایشی آغاز شده بود.
محبوبه صابر معاون برنامه ریزی دادگستری استان سمنان در آن زمان گفته بود: ثبت نام رایگان برای دریافت شناسه قضایی با مراجعه تبعه به دادگستری، طی تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه قضا و امور اتباع و به منظور تسهیل در امور قضایی اتباع خارجی در استان سمنان به صورت آزمایشی انجام می شود و در مرحله بعدی و با تکمیل زیرساخت، اتباع‌خارجی با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می‌توانند برای ثبت نام به منظور دریافت شناسه قضایی اقدام کنند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2152
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x