شنبه 15 ثور 1403 برابر با Saturday, 4 May , 2024
جستجو
Close this search box.
مرگ بر اثر شربت سرفه ساخت هند

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ در پی گزارش چندین مورد مرگ بر اثر شربت سرفه ساخت هندوستان، دولت این کشور شرکت های سازنده دارو را ملزم نموده که پیش از صادر کردن داروهایشان چند نمونه از آنها را آزمایش نمایند.

از ابتدای ماه ژوئن، تولید کنندگان باید گواهی بررسی نمونه‌ها را از یک آزمایشگاه مورد تایید دولت دریافت کنند. این اقدامات جدید بعد از این اجرایی شد که برخی از شربتهای سرفه ساخته شده در هند باعث جان سپردن چندین بیمار در کشورهای گامبیا و ازبکستان شد.

این مرگ ومیر ها برای کشوری مانند افغانستان می تواند به مثابه زنگ خطر باشد زیرا حدود 95 درصد از کل حجم داروی مصرفی افغانستان از خارج تامین می شود و از این مقدار بخش عظیمی را داروهای هندی تشکیل می دهند.

این مناقشات صنعت داروسازی هند را که یک سوم داروهای جهان را تولید می‌کند، تحت تأثیر قرار داده بود. مدیرکل تجارت خارجی هند در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر گفت که صادرات شربت‌های سرفه «در صورت آزمایش نمونه صادراتی» آنها مجاز خواهد بود.
همچنین فهرستی از آزمایشگاه‌های دولتی مرکزی و ایالتی در سراسر هند را که می‌توان نمونه‌ها را در آنها آزمایش کرد، ذکر کرده است.

هفته گذشته، خبرگزاری رویترز گزارش داد که هند پس از مرتبط شدن شربت‌های سرفه داخلی با مرگ کودکان در خارج از کشور، در حال بررسی تغییر سیاست‌های خود است.

بسیاری از شرکت‌های داروسازی هندی به دلیل کیفیت داروهای خود تحت نظارت دقیق قرار گرفته‌اند و کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد شیوه‌های تولید آنها مطرح کرده‌اند.

در ماه مارس، اداره ناظر بر داروی هند مجوز تولید ماریون بیوتک را که شربت‌های سرفه آن با مرگ هجده کودک در ازبکستان مرتبط بود، لغو کرد.

سازمان بهداشت جهانی همچنین در ماه اکتبر هشداری صادر کرد که چهار شربت سرفه ساخت هند را با مرگ و میر کودکان در گامبیا مرتبط کرد.

هند بعداً گفت که این داروها هنگام آزمایش در داخل با ویژگی‌های مورد نظر مطابقت داشته اما سازمان بهداشت جهانی در پاسخ گفت که همچنان بر روی حرف خود و «اقداماتی که در این مورد انجام داده» ایستاده است.

در اواسط اردبیهشت امسال هم سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در جزایر مارشال و میکرونزی در منطقه اقیانوسیه، شربت سرفه ناسالم یک شرکت داروسازی هندی را یافته است.

این سازمان گفت آزمایش‌ شربت گایافنزین تولید شرکت داروسازی «فارماکِم»، شرکت هندی مستقر در پنجاب، «میزان غیرقابل قبول دی‌اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول» را نشان داده است.

هر دوی این ترکیبات برای انسان سمی هستند و ممکن است کشنده باشند. در بیانیه سازمان جهانی بهداشت مشخص نشده بود که آیا کسی بر اثر این شربت بیمار شده است یا خیر.

سودیر پاتاک، مدیرعامل داروسازی فارماکِم، در واکنش به بی‌بی‌سی گفته بود که این شرکت با گرفتن تمام مجوزهای قانونی، یک محموله متشکل از ۱۸۳۴۶ شیشه شربت گایافنزین به کامبوج صادر کرده و نمی‌داند چگونه به جزایر مارشال و میکرونزی رسیده‌اند.

هند بزرگترین صادرکننده داروهای ژنریک در جهان است و نیازهای دارویی بسیاری از کشورهای در حال توسعه را تامین می‌کند.

منظور از داروی ژنریک داروهایی است که دوره انحصار فروش‌شان به پایان رسیده و هر تولیدکننده‌ای می‌تواند با نام طبی (نه نام تجاری) آن را بسازد و بفروشد.

در ماه‌های اخیر، توجه‌ها به کیفیت داروهای ساخت هند جلب شده و بعضی کارشناسان از فرایند تولید آنها اظهار نگرانی کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت حدود شش ماه پیش هم یک هشدار جهانی صادر کرد و در آن چهار شربت سرفه تولید شرکت داروسازی «مِیدن» هند را با مرگ ۶۶ کودک بر اثر آسیب کلیوی در گامبیا مرتبط دانسته بود. در آن زمان دولت هند و شرکت مِیدن این ارتباط را رد کردند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (اِف‌دی‌اِی) هم سه هفته پیش اعلام کرد یک شرکت داروسازی هندی که قطره چشمش باعث سه مورد مرگ و عفونت در آمریکا شده بود ضوابط و استانداردهای ایمنی را رعایت نکرده است.

منبع: بی بی سی فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4549
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x