سه‌شنبه 18 ثور 1403 برابر با Monday, 6 May , 2024
جستجو
Close this search box.
اعتراض فعالین حقوق زنان به طالبان

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ فعالین حقوق زنان و مهاجران افغان در کانادا، با برپایی تظاهراتی به مناسبت سالگرد سقوط جمهوریت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان در 15 آگوست 2021 ، اظهار داشتند که واگذاری سرنوشت 30 میلیون شهروند افغانستان به دستان یک گروه تروریستی یک شرم جهانی است.

این اعتراض کنندگان که در تورنتوی کانادا گرد هم آمده بودند روز یک‌شنبه، ۲۲ اسد/ مرداد در قطعنامه‌ای خواستار لغو توافق‌نامه دوحه میان امریکا و طالبان شده‌اند.

در قطعنامه آنان آمده است: «دو سال از سقوط یا واگذاری افغانستان به دست گروه افراطی و زن‌ستیز طالبان میگذرد در دو سال گذشته این گروه پیوسته علیه مردم افغانستان به‌ویژه زنان ستم و جنایات هولناکی را روا داشته و افغانستان را به کشوری در جهان تبدیل کردند که زنان در آن از تمامی حقوق اساسی و مدنی‌شان محروم هستند.»

اعتراض کنندگان گفتند که ۶۵ درصد فرمان‌های رهبر طالبان ضد انسانی و علیه زنان افغان صادر و به اجرا گذاشته شده است.

در قطع‌نامه شهروندان افغان و فعالان زن مقیم کانادا همچنان آمده است که در دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، صدها هزار شهروند کشور شامل زنان و کودکان به‌دلیل ترس از کشته شدن توسط این گروه فرار کردند و در کشورها سرگردان هستند.

در این قطعنامه تصریح شده است: «ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت، واقعی نبوده بلکه همه روزه مردم توسط این گروه و گروه‌های دیگر کشته می‌شوند.»

آنان از جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری خواستند تا در برخورد با گروه های تروریستی از روش‌های دوگانه کار نگیرند.

شهروندان افغان مقیم کانادا همچنان از کشورهای جهان خواستند تا از به‌رسمیت‌ شناسی رژیم طالبان دوری کرده و در زمینه ایجاد یک حکومت قانونی براساس رای مردم که در آن حقوق همه افغان‌ها تامین شود تلاش کنند.

این در حالی است که از چند روز به این‌سو شماری زیادی از شهروندان افغان و فعالان حقوق زن در کشورهای مختلف جهان علیه سیاست‌های طالبان در افغانستان دست به راه‌پیمایی اعتراضی زدند.

منبع: 8 صبح

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5318
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x