چهارشنبه 19 ثور 1403 برابر با Wednesday, 8 May , 2024
جستجو
Close this search box.
گرسنگی بیش از 6.5 میلیون نفر در افغانستان

بیش از 6.5 میلیون نفر در افغانستان از گرسنگی شدید رنج می برند

سازمان safe the children یا همان سازمان امدادی نجات کودکان اعلام کرد: تعداد کسانی که با سوء تغذیه شدید در افغانستان روبرو هستند ، رو به افزایش است. منع زنان از انجام کار در ادارات و سازمان های غیردولتی نیز به بدتر شدن این شرایط کمک می کند.

هرچند که در گذشته نیز افغانستان از نظر تغذیه کشور ناامنی محسوب می شد اما پس از سلطه طالبان و وضعیت نا مطلوب اقتصادی پس از آن ، باعث شده تعداد افراد بیشتری در معرض گرسنگی قرار بگیرند. .

بر طبق اطلاعات سازمان امدادی نجات کودکان تعداد کسانی که در افغانستان دچار سوء تغذیه شدید بودند در طول سه سال گذشته بالغ بر دو برابر شده است. یعنی تعداد افرادی که از گرسنگی شدید رنج می‌برند، از ۲.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۶.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

سازمان نجات کودکان تاکید کرده است که ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی وضعیت را بازهم بدتر می‌کند، چرا که سازمان های امدادی مجبور شده اند خدمات شان را متوقف کنند.

نورا حسنین، سرپرست شعبه افغانستان سازمان خیریه نجات کودکان گفته است: «همواره کودکان بیشتری برای نجات خانواده مجبور به کار یا ازدواج زودهنگام می‌شوند.»

او با اشاره به ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی توسط طالبان افزوده است: «بدون همکاران زن، رسیدگی به نیازهای رو به افزایش غیرممکن است، به خصوص زمانی که موضوع کمک به زنان و دختران باشد.» طالبان هفته گذشته کار زنان در سازمان های امدادی و غیردولتی را منع کردند.

آمار این سازمان به بررسی های ابتکار بین المللی موسوم به «طبقه بندی سیستم امنیت غذایی یکپارچه» (IPC) استوار است که میزان و شدت سوءتغذیه و گرسنگی را ارزیابی می‌کند.

در این ارزیابی وضعیت هشت کشور بررسی شده است که با درجه چهارم و پنجم ناامنی غذایی مواجه اند. در رده بندی ناامنی غذایی، درجه چهارم (وضعیت اضطراری حاد) و پنجم (قحطی) شدیدترین میزان گرسنگی را نشان می‌دهند.

در مجموع این کشورها تعداد انسان هایی که از گرسنگی حاد رنج می‌برند تقریباً ۵۷ درصد افزایش یافته و از ۱۶.۱ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۲۵.۳ میلیون در سال گذشته میلادی رسیده است.

در افغانستان این افزایش بیشتر بوده است. به تعقیب آن کشورهای یمن، جمهوری دموکراتیک کانگو، سودان، جنوب سودان، سومالیا و جمهوری افریقای مرکزی از جمله کشورهای مواجه با گرسنگی شدید می‌باشند.

دلایل افزایش گرسنگی از جمله درگیری ها، بحران اقلیم، پاندمی کرونا، افزایش قیمت ها و پیامدهای اقتصادی جنگ اوکرایین بوده است. بر اساس معلومات سازمان غذایی جهان تا ۶۰ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج می برند. سازمان نجات کودکان انتقاد کرده است که «سازمان های امدادی از ماه ها به این سو هشدار می دهند، اما جامعه بین المللی اقدامی نمی کند.»

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2962
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x