جمعه 7 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.

مواد طرح سازمان ملی مهاجرت ایران

در این مطلب برخی از مواد طرح سازمان ملی مهاجرت را خواهیم آورد. طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت ایران با تأخیر یک ماهه در جلسه‌ی ۱۸ ابان ۱۴۰۱ به صحن مجلس آمد و کلیات آن نقد و بررسی شد و در جلسه روز 22 آبان مجلس به تصویب رسید.

این قانون شامل 42 ماده می باشد؛

یکسان‌سازی کد شناسایی مهاجرین ساکن در ایران (با یک کد ۱۰ رقمی) و تعریف اقامت‌های بلندمدت ۳ و ۷ و ۱۰ساله از موارد مثبت این طرح است.
منتها فقط ۵ گروه خاص از مهاجران (ایثارگران، نخبگان حوزوی و علمی، افراد دارای آثار برجسته فرهنگی ورزشی، سرمایه‌گذاران و فرزندان مادر ایرانی) می‌توانند تقاضای اقامت مدت‌دار کنند و مابقی اقامت‌های حداکثر یک ساله خواهند داشت.

سیاست بازگشت؛

سیاستی که از اوایل دهه‌ی ۷۰ از سوی دستگاه‌های متولی امور مهاجران در ایران دنبال شد، این بار در متن قانون هم آمده است:
«ماده ۱۷: سازمان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی، نهادها و مؤسسات عمومی و خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد و کشور مبدأ، راهکارهایی را برای تسهیل و تشویق بازگشت داوطلبانه پناهندگان و پناهجویان، پیشنهاد و برای تصویب به شورای هماهنگی ارائه نماید». ‌‌‌‌‌‌‌

بیشتر بخوانید: انتقاد نماینده پاکستان به رفتار غیر انسانی با مهاجران افغان

مجرم‌ انگاشتن مهاجرین؛

مواد متعددی در متن این قانون وجود دارد که مهاجران به انحاء گوناگون مجرم و سزاوار زندان (البته با پرداخت هزینه‌های زندان توسط خودشان) و یا اخراج می‌شوند.
به عنوان مثال در ماده ۱۲ اعلام شده که اگر مهاجری اطلاعات تغییر محل سکونت یا ازدواج و تولد و… خود را به سازمان ملی مهاجرت اعلام نکند باید از ایران اخراج شود.
ماده ۱۶ هم اعلام می‌کند که اتباع خارجی که مرتکب جرمی شوند یا اتهامی به او وارد باشد با دستور دادستان و توسط فرماندهی انتظامی در محل هایی که به این منظور توسط سازمان ملی مهاجرت ایجاد و اداره می شوند، نگهداری و پس از صدور حکم، اخراج می‌شوند.

مجازات جدید برای ایرانیان

این قانون برای ایرانیان هم جرم‌های جدید تعریف کرده است. مثلا در ماده ۳۲ قانون ایرانیانی که برای مهاجران بدون مدرک اموال منقول و غیرمنقول (خانه، ماشین، سیم‌کارت و…) تهیه کنند مستوجب مجازات درجه ۵ (۲ تا ۵ سال حبس یا جریمه نقدی معادل) می‌شوند و باید تمام هزینه‌های اخراج مهاجر را هم آن فرد ایرانی بپردازد!

لغو قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی؛

یکی از عجیب‌ترین مواد قانون سازمان ملی مهاجرت که به هیچ جای این قانون ربطی هم ندارد لغو قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی به محض لازم‌الاجرا شدن قانون سازمان ملی مهاجرت است(ماده ۴۱). در هیچ کدام از سایر مواد این قانون هیچ اثری از تعیین تکلیف تابعیت فرزندان مادر ایرانی به شیوه‌ای دیگر وجود ندارد و معلوم نیست چرا باید یک قانون دیگر بدون هیچ جایگزینی حذف بشود!

بیشتر بخوانید: تازه وارد در کانادا به چه کسانی گفته می شود؟

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2405
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x