شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
پذیرش المان

آلمان در عرصه‌های علمی و فنی به شدت با کمبود نیروی کار متخصص روبرو است. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که این کشور در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار متخصص در این عرصه‌ها نیاز دارد.
به باور کارشناسان معضل کمبود نیروی کار ماهر در میان‌مدت و درازمدت رفع نخواهد شد
انستیتوی اقتصاد آلمان در تازه‌ترین گزارش خود به کمبود نیروی کار متخصص در این کشور در عرصه‌های ریاضیات، کامپیوتر، علوم طبیعی و فنی پرداخته است.
طبق این گزارش در حال حاضر آلمان به نزدیک به ۲۸۹ هزار نیرو نیاز دارد، خواه محقق و پژوهشگر و خواه کارگر متخصص.

بیش از ۱۳۲ هزار از این شمار به کمبود کارگر متخصص برمی‌گردد. بیش از ۱۲۲ هزار فرصت شغلی نیز به فارغ‌التحصیلان در این عرصه‌ها مربوط می‌شود که تازه تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اند.

البته میزان کمبود نیروی کار متخصص در عرصه‌های یادشده در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که رقمی بی‌سابقه بود، ۱۵،۵ درصد کاهش داشته است. البته گفته می‌شود که این کاهش ناشی از کاهش رونق اقتصادی در آلمان است.

شرکت‌های فعال در عرصه‌های انرژی و همچنین برق و الکترونیک بیش از دیگر عرصه‌ها با مشکل کمبود کارگر متخصص روبرو هستند و طبق گزارش انستیتوی اقتصاد آلمان در حال حاضر به حدود ۸۲ هزار کارگر نیازمندند.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این وضعیت نه تنها در میان‌مدت و درازمدت برطرف نخواهد شد، بلکه شدت بیشتری خواهد یافت، چرا که انتظار می‌رود، شمار فارغ‌التحصیلان و تازه‌واردان به بازار کار در این عرصه کاهش یابد و همزمان نیز متخصصان زیادی بازنشسته شوند و به این ترتیب خلاء کاری به جای گذارند.

کمبود هشداردهنده نیروی ماهر در حوزه‌های مختلف صنایع آلمان

این در حالی است که شرایط کار در عرصه‌های یادشده مطلوب است و متوسط درآمد ناخالص یک محقق یا پژوهشگر در سال ۲۰۲۱ بر ۵۹۰۰ یورو در ماه بالغ می‌شده است؛ یعنی به مراتب بیشتر از میزان درآمد افراد شاغل در دیگر مشاغل آکادمیک.

گزارش انستیتوی اقتصاد آلمان همچنین نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از پژوهشگران و متخصصان آکادمیک در عرصه‌های ریاضیات، کامپیوتر، علوم طبیعی و فنی در پست‌های ریاست و ارشد اشتغال دارند.

در سال‌های آینده در برخی رشته‌ها، برای نمونه توسعه و تولید فناوری‌های سازگار با محیط زیست، بازار کار بسیار پررونق خواهد بود و دانشجویانی که در حال حاضر سرگرم تحصیل در این رشته‌ها هستند از شانس خوبی برای شغل‌یابی روبرو هستند و می‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند.

تهیه‌کنندگان این گزارش در عین حال راهکارهایی برای مقابله با این معضل پیشنهاد می‌کنند، از جمله جذب زنان بیشتر به مشاغل مربوط به این رشته‌ها و همچنین افزایش ظرفیت جذب مهاجران متخصص. از دید کارشناسان، کاهش موانع بوروکراسی در این زمینه می‌توانند جذب نیروهای کار متخصص به بازار کار در آلمان را سرعت ببخشد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5914
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x