جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.
گذراندن دوره تکمیلی دانشجویان پزشکی افغان در ایران

بهره مندی نخبگان اتباع خارجی از امتیازات شهروندی در ایران

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از ایرنا، نخبگان اتباع خارجی که برای جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی این کشور، خدمات ارزنده ای انجام دادند ، می توانند از امتیازات شهروندی به غیر از تابعیت و گرفتن برخی منصب ها که در ماده 928 قانون مدنی ایران آمده ، بهره مند شوند.

در نشست روز 25 دی ماه هیئت دولت ایران که با حضور ریاست جمهوری این کشور برگزار شد ، قرار بر این شد تا با ارائه دادن معیارهای نخبه بودن به وسیله ی معاونت علمی و اقتصادی ریاست جمهوری ، آیین نامه حمایت از نوابع و نخبگان غیر ایرانی به تصویب برسد.

به دلیل استفاده از دانش و تخصص نخبه ها و نوابع اتباع خارجی که خدمت شایانی در جهت تامین منافع ملی ایران کرده اند و با شرط اینکه معیارهای نخبگی را داشته باشند ، می توانند از امتیازات شهروندی به جز تابعیت و منصب های ذکر شده استفاده کنند.

همچنین به موجب آیین نامه مصوب هیئت وزیران، شاخص های نخبگان غیر ایرانی موضوع این آیین نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص ها در چارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان شورای انقلاب فرهنگی، توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این آیین نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.

سند راهبردی یاد شده مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مساله محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی ایرانی، اسلامی و انقلابی و برخورداری از توصیه یا معرفی نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ و هنر هستند.

همچنین به موجب آیین نامه مذکور، کمیسیون مربوطه در وزارت کشور ایران موظف است حداکثر ظرف (۲) ماه نسبت به بررسی و تصمیم گیری در خصوص پرونده های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اقدام کرده و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) نیز موظف است نسبت به صدور دفترچه اقامت ویژه برای متقاضیان مورد تأیید کمیسیون مربوطه اقدام کند …
وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی ربط نیز مکلفند در خصوص درخواست‌های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه، مشابه اتباع ایرانی اقدام کند.

علاوه بر این، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم مکلف است ساز و کار لازم برای بهره مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه از همه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ایجاد کند.
ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط مشابه اتباع ایرانی است.

همچنین کلیه دستگاههای اجرایی در حیطه وظایف و ماموریت‌های محوله نسبت به ارایه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم کارت، خدمات بیمه، تاسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف است ساز و کار لازم برای ارایه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را بر اساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ایجاد کند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3183
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x