شنبه 8 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
حل موقت مشکل پاسپورت برای دانشجویان افغان

حل موقت مشکل پاسپورت برای دانشجویان افغانستانی در ایران

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از دیاران؛ سازمان امور دانشجویان ایران اخیرا طی دستوری، تحصیل در ایران فقط با داشتن پاسپورت الکترونیکی ممکن است. قانون جدید از سال تحصیلی آینده یعنی 1402-1403 اجرا خواهد شد. بر این اساس مشکلاتی متوجه دانشجویان کشور افغانستان که کارت آمایش و یا پاسپورت خانواری دارند، می شود زیرا پس از سقوط دولت پیشین و روی کار آمدن طالبان، روند توزیع پاسپورت برای مردم افغانستان متوقف شده است. از این رو دانشجویان افغان که قصد تحصیل در دانشگاه های ایران را دارند با مشکلات جدی روبرو هستند.

دستیار وزیر امور خارجه ایران، با تاکید بر قصد ایران برای آسان سازی روند تحصیل دانشجویان افغانستانی به ویژه دانشجویان دختر، اظهار داشت: دستورالعمل ذکر شده را با توضیحات وزارت خارجه اصلاح خواهیم کرد. در پی این قانون جدید وزارت علوم، رسانه های زیادی به این موضوع واکنش نشان داده و به همین سبب دکتر رازقی مدیرکل دانشجویان غیرایرانی در ایران خبر از حل موقت این موضوع داد و گفت: به ما ابلاغ شده که ثبت نام دانشجویان افغانستانی که گذرنامه ندارند تا زمانی که روند صدور پاسپورت در کشورشان به حالت عادی برنگشته با مدارک معتبر بلامانع است.

دانشجویان افغاستانی بزرگ‌ترین گروه دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های ایران هستند که اکثریت آن‌ها را کسانی تشکیل می‌دهند که یا متولد ایران هستند یا از گذشته ساکن ایران بوده‌اند. شرط لزوم تبدیل وضعیت برای این دسته از افغانستانی‌ها برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها امر جدیدی نیست. از گذشته اتباعی افغانستانی که در کنکور قبول می‌شدند، می‌بایست یک سفر به افغانستان می‌رفتند و در آن‌جا گذرنامه‌ی افغانستانی می‌گرفتند. بعد با ویزای تحصیلی وارد ایران شوند و در دانشگاه‌ ثبت‌نام کنند. این الزام وزارت علوم هم در جهت سیاست مهاجرتی بازگشت است که بر آن است تا تعداد پناهندگان در ایران کاهش یابد و هم در راستای تحقق یکی از وظایف بزرگ این وزارتخانه در جذب دانشجویان بین‌المللی.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3551
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x