چهارشنبه 5 ثور 1403 برابر با Wednesday, 24 April , 2024
جستجو
Close this search box.
ارزیابی وضعیت بیماری های واگیر در اتباع

از اوایل بهمن ماه پایش بیماری سل برای اتباع ساکن در مشهد آغاز می شود

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از ایرنا، دکتر ناصر امینی گفت: از اوایل بهمن ماه سال جاری ، پایش بیماری سل برای اتباع و مهاجرین خارجی ساکن مشهد آغاز خواهد شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه مشهد اظهار داشت: باید اتباع و مهاجرین خارجی که از کشور افغانستان وارد استان می شوند را از نظر بیماری سل مورد معاینه قرار دهیم ، تا از پخش شدن بیماری جلوگیری به عمل آوریم.

وی افزود :در حال حاضر ۲۰ درصد از کل بیماران سل در استان خراسان رضوی ، را اتباع و مهاجرین خارجی شامل می شوند. تمامی افراد بالای ۱۲ سال گروه هدف تشخیص و درمان بیماری سل به شمار می روند و از اوایل بهمن ماه امسال برای مناطقی که اتباع غیر ایرانی بیشتر ساکن هستند، اطلاع رسانی می شود تا به منظور پایش به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در این راستا ضمن پوشش واکسیناسیون از اتباع خارجی، ۲ نمونه خلط از آنان گرفته می‌شود و نیز رادیوگرافی، درمان و ویزیت به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

دکتر امینی افزود: از زمان شروع واکسیناسیون سل تاکنون ۳۷ هزار و ۶۰۰ دُز واکسن سل به اتباع خارجی استان خراسان رضوی تزریق شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت گروه هدف و مشمول دریافت واکسن سل از بدو تولد تا ۱۵ سال است، بیان کرد: تعداد اتباع خارجی مشمول در خراسان رضوی ۱۲۰ هزار نفر است که اکنون ۳۱ درصد آنان تحت پوشش واکسیناسیون سل قرار گرفته‌اند.

امینی گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون پولیو یا فلج اطفال در بین اتباع خارجی خراسان رضوی ۹۳ درصد است و همچنین واکسن MMR که در ۱۸ ماهگی تلقیح می‌شود از پوشش ۸۴ درصدی در این گروه برخوردار می باشد و افزایش شاخص واکسیناسیون اتباع خارجی نیازمند توجه جدی به این موضوع است.

طبق آمار غیر رسمی اکنون بیش از یک میلیون اتباع خارجی در مشهد و خراسان رضوی سکونت دارند که بیش از ۹۵ درصد از آنان افغانستانی هستند.

سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگ‌بار است. این بیماری توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا و به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود. انتقال باکتری توسط قطرک‌های تنفسی از فرد بیمار می‌باشد. سل به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. وقتی مبتلا به سل از طریق سرفه، عطسه، یا بزاق خود می توانند این بیماری را به دیگران سرایت دهند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی اکنون افزون بر ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3162
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x