جمعه 7 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
پناهندگی دانشجویان موسیقی افغانستان

خبر پناهندگی دانشجویان موسیقی افغانستان به پرتغال تایید شد. شاگردان و اعضای هیأت علمی مؤسسه ملی موسیقی افغانستان با خانواده های خود روز دوشنبه وارد پرتغال شدند، جایی که به آنها پناهندگی داده شد. آنها  امیدوارند مکتب تحسین شده خود در زمینه موسیقی را بازسازی کنند.

 

پناهندگی دانشجویان موسیقی افغانستان و استادان آن ها به پرتغال

این گروه 273 نفری، شامل حدود 150 دانش آموز، از دوحه قطر به لیسبون، پایتخت پرتغال پرواز کردند. خروج آنها از افغانستان در پنج بار هوایی به دوحه طی شش هفته در ماه های اکتبر و نوامبر انجام شد. موج مهاجرت افغانستانی ها به اروپا همچنان ادامه دارد. دکتر احمد سرمست، موسس و مدیر موسسه، گفت: “ورود جامعه (موسسه) امروز به این معنی است که اولین و مهمترین مرحله نجات جان و تضمین آزادی به پایان رسیده است.”

دولت ها و شرکت ها و کمک کنندگان خصوصی هزینه های تخلیه و اسکان مجدد گروه را تامین کردند.سرمست گفت: «از این پس، نوازندگان (موسسه) نه تنها برای هنرمندان افغانستان، بلکه برای مردم افغانستان در مبارزه با ظلم و ستم طالبان، نماد شجاعت و عزم خواهند بود.

این نوازندگان از جمله ده‌ها هزار افغانی هستند، از جمله بسیاری از جامعه ورزش و هنر کشور، که از زمان تصرف افغانستان توسط طالبان در ماه اوت، زمانی که ایالات متحده و ناتو به حضور نظامی 20 ساله خود پایان دادند، فرار کردند. تیم فوتبال نوجوانان دختر افغانستان نیز در پرتغال، کشوری 10.3 میلیونی که از تابستان 764 افغان را پذیرفته است، اسکان داده شده است.

سنت موسیقی در افغانستان

در پی خبر پناهندگی دانشجویان موسیقی افغانستان اعضای این گروه اعلام کردند: افغانستان سنت موسیقی قوی دارد و صحنه موسیقی پاپ در این کشور در دو دهه گذشته شکوفا شده است. اما بسیاری از نوازندگان از آینده خود تحت حکومت طالبان که بر اساس تفسیری خشن از قوانین اسلامی حکومت می کنند، بیم دارند. مؤسسه ملی موسیقی افغانستان که در سال 2010 تأسیس شد، به دلیل فراگیر بودنش مشهور بود. این شهر به نمادی از افغانستان جدید تبدیل شد و دختران و پسران با هم درس می‌خواندند و در خانه‌های کامل در ایالات متحده و اروپا اجرا می‌کردند.

محوطه مکتب در کابل اکنون توسط یک گروه طالبان اشغال شده است. به گفته مقامات سابق مدرسه، حساب های بانکی آن مسدود و دفاتر آن غارت شد. این طرح بازسازی مدرسه در پرتغال است و به دانش آموزان اجازه می دهد تا به تحصیلات خود ادامه دهند، به عنوان بخشی از مرکز گسترده تر فرهنگ افغانستان مستقر در لیسبون که از تبعیدیان استقبال می کند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=363
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x