شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
مهاجرت از افغانستان به اروپا

به گزارش آژانس پناهندگی اروپا، شمار مهاجرت از افغانستان به اروپا افزایش چشم گیری داشته است. در پی سقوط دولت افغانستان و روی کار آمدن طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱ شمار زیادی از افغان ها به امید یافتن دنیایی بهتر خانه و وطن خود را ترک نموده و دست به مهاجرت زده اند. هر ساله قسمت اعظم مهاجران را پناهجویان سوری تشکیل می دادند. اما یک ماه پس از سقوط افغانستان، شمار پناهندگان افغان نزدیک به دو برابر پناهجویان سوری رسید. که این رقم به عبارتی ۷۲ درصد نسبت به قبل از ماه اوت افزایش داشته است.

نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به افزایش پناهندگان

به دنبال این سیل درخواست ها، سرعت بررسی و پذیرش افراد نیز کاهش یافته که این مورد سختی های فراوانی را برای پناهندگان به وجود آورده است. از جمله این مشکلات: نیافتن محل مناسب برای اقامت، نیازهای خوراک و پوشاک.

در بیانیه ی مشترکی که اعضای کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ صادر کرده اند آمده است: کشورهای عضو این اتحادیه قصد دارند جلوی موج مهاجرت از افغانستان به اروپا پس از تسلط طالبان را بگیرند. در سال ۲۰۱۵ شمار بسیاری زیادی از پناهندگان به اروپا مهاجرت کردند. کشورهای اروپایی که آمادگی پذیرش این حجم از پناهجویان را نداشتند، بسیار غافلگیر شدند. این امر باعث مشکلات زیادی در برخی کشورهای عضو شد.

تلاش برای جلوگیری از موج مهاجرت از افغانستان به اروپا

اتحادیه اروپا این بار مصمم شدند که با تدابیری به صورت مشترک به مقابله با آن بپردازند. در بیانیه ای که این کشورها صادر کرده اند آمده است: اتحادیه ی اروپا متعهد میشود که به همسایگان افغانستان کمک مالی نماید تا مهاجران در همان کشورها مستقر شوند.
برای مثال در موج سال۲۰۱۵ ترکیه با پذیرفتن کمک های مالی زیادی از اتحادیه اروپا، مانع عبور تعداد بسیاری از مهاجران از کشورش به این قاره شد. هر چند در موج جدید ترکیه همکاری لازم را نداشته است.

در گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان امده است: تعداد افغان هایی که تا پایان سال جاری میلادی دست به مهاجرت می زنند ممکن است تا ۵۰۰ هزار نفر نیز برسد. این گزارش بیش از پیش اعضای اتحادیه را برای یافتن راه حل این مشکل ترغیب کرد.

خروج کارمندان و دانشجویان

در اولین روزهای قدرت گیری طالبان بسیاری از نیروهای نظامی کشورهای غربی افغانستان را ترک کردند. همچنین بسیاری از کارکنان افغان دولت های خارجی توسط این کشورها از افغانستان خارج شدند. در پی قدرت گیری حکومت افراطی طالبان نظم عمومی کشور به هم ریخت و شمار زیادی از مشاغل تعطیل شدند. مدارس و دانشگاه ها از این جمله اند.بسیاری از مردم افغانستان در پی بیکاری به دنبال کار در آلمان و کشورهای دیگر مهاجرت از افغانستان به اروپا را در سر دارند.

 

مهاجرت از افغانستان به اروپا | هشدار سازمان ملل

سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد قحطی و گرسنگی شدیدی پیش روی مردم افغانستان است. نزدیک به یک میلیون کودک در معرض سو تغذیه قرار دارند. سازمان ملل از کشورهای همسایه ی افغانستان در خواست کرده است تا مرزهای خود را به روی افغان ها باز کنند.
در کنفرانس دیگری که به تازگی برگزار شد،برخی از نمایندگان کشورهای اروپایی و آسیایی درباره شرایط افغانستان و مهاجرت از افغانستان به اروپا و همچنین کمک به آنان تبادل نظر شد. در این نشست که به صورت ویدئویی برگزار شد، وزیر امور خارجه اتریش از سازمان ملل درخواست کرد تا کنفرانس دیگری متشکل از اعضای کمک کننده به افغانستان برپا شود تا کمک های لازم هرچه سریع تر فراهم شوند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=354
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
1
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x