جمعه 14 ثور 1403 برابر با Friday, 3 May , 2024
جستجو
Close this search box.
آمار مهاجرت افغان ها

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در رابطه با مهاجرت افغان ها در صفحه توئیترش نوشت: تا آخر سال 2022 تعداد 9/2 میلیون تن از شهروندان افغانستانی در سرتاسر دنیا مجبور به مهاجرت شده اند.

طبق آمار منتشر شده کمیساریا، ازین تعداد فقط ۸.۵ میلیون تن از ایشان در آسیا و اکثرشان در جنوب غربی آسیا ساکن هستند. آمار اخیر این سازمان نشان دهنده افزایش 43 درصدی مهاجرت اجباری نسبت به سال 2021 است.

این سازمان در گزارشش افزوده که ۵.۷ میلیون افغان مهاجر در سراسر جهان وجود دارد که از این میان ۵.۲ میلیون آن در آسیای جنوب غربی هستند.

همزمان با این، ۲۹۵ هزار افغان برای دریافت پناهندگی تلاش می‌کنند که از این میان، ۵۱ هزار آن در آسیای جنوب غربی بسر می‌برند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد همچنان گفته است که ۳.۲۵ میلیون بی‌جا شدهٔ داخلی در داخل افغانستان وجود دارد. این سازمان علت بی‌جا شدن اجباری افغانان را درگیری‌های و تغییرات اقلیمی در افغانستان عنوان کرده است.

در همین حال برخی از افغان‌‌های مهاجر در کشورهای ایران و ترکیه که به گونهٔ اجباری دوباره به افغانستان برگشت داده شده اند، از وضعیت دشوارشان به رادیو آزادی روایت می‌کنند.

یکی از آنان ضیا‌الرحمن ۲۳ ساله، باشندهٔ ولایت بغلان است که پس از یک بار اخراج اجباری اکنون در ترکیه به گونهٔ غیرقانونی زندگی می‌کند.

وی افزود: پس از حاکمیت طالبان مجبور شد تا افغانستان را ترک کند و راهی اروپا از راه‌های غیر قانونی شود، اما از سوی پولیس ترکیه بازداشت و به افغانستان برگشت داده شد.

او می گوید: “زمانی که هجوم طالبان به افغانستان آمد ما مجبور شدیم به ترک وطن و مدت ۲۳ روز به فریب و مشکلات از طرف قاچاقبر به ترکیه رسیدیم، بعد از یک و نیم سال شبی پولیس آمد به اتاق ما را دست‌گیر کرد به کمپ برد، ما به مدت ده روز به کمپ تدله زندگی کردیم، مثل زندانی بودم، پانزده دقیقه از طرف شب و ۱۵ دقیقه از طرف روز اجازه بیرون شدن داشتیم، غذا درست نمی‌دادند.”

ضیاالرحمن می‌گوید، اکنون دوباره به ترکیه رفته و قصد دارد خود را به یکی از کشورهای اروپایی برساند.

مقامت‌شاه، باشندهٔ ولایت فراه به رادیو آزادی می‌گوید، به علت بی‌کاری و فقر ناخواسته به ایران رفت، اما دو هفته می‌شود که حکومت ایران او را دوباره به افغانستان برگشت داده است:

“ایران به خاطر بدبختی، کار و فقر رفتیم، چون که بعد از ۱۵ سال درس زمینهٔ تحصیل و کار برای قشر تحصیل کرده فراهم نیست، مجبور شدم راه‌های قاچاق را در پیش گرفتم و خود را به ایران رساندم، تقریباً یک و نیم سال در ایران بودم، اما چون پاسپورت نداشتم از طرف پولیس ایران دوباره برگشت داده شدم، رویۀ پولیس ایران، رویۀ ظالمانه، رویۀ خشن است قسمی که چشم دید خودم است رویۀ تحقیرآمیز و زشت‌آمیز انجام می‌دهند با اتباع خارجی.”

پیش از این افغان‌های مقیم پاکستان و منیزه کاکر، یکی از وکیلان مدافع زندانیان افغان در این کشور هم از رفتار بد پولیس پاکستان با مهاجرین و پناهجویان افغان شکایت کرده اند که به ادعای آنان، پولیس پاکستان افغانان را زندانی و آزار و اذیت می‌کند.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، مهاجرت افغانان به ویژه مهاجرت غیرقانونی آنان به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان شدت گرفته است.

بیشتر آنان دلیل مهاجرت‌شان را تهدیدات امنیتی در برابرشان، بی‌کاری و فقر عنوان می‌کنند.

منبع: رادیو آزادی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5025
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x