جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.
چند سازمان هزینه تحصیل دختران افغان را به عهده گرفتند

بورسیه تحصیلی و کاهش شهریه برای دانشجویان افغانستانی در دانشگاه تهران

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در گردهمایی دانشجویان افغانستانی اظهار داشت: در سال جاری تصمیماتی به منظور حمایت از دانشجویان افغانستانی گرفته شده است که بعضی از این تصمیمات اجرا شده اند و بعضی دیگر به زودی اجرا خواهند شد. از جمله این حمایت ها می توان به اختصاص دادن بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی با افزایش 5 برابری بودجه می توان نام برد. وی افزود : امسال حدود 20 میلیاد تومان بودجه برای این بورسیه ها کنار گذاشته شد.

مقیمی افزود: از دیگر تسهیلات برای دانشجویان افغانستانی ، تبدیل شهریه ارزی به ریالی و همچنین کاهش رقم شهریه دانشجویان افغانستانی و تعیین شهریه دانشجوی افغانستانی در سطح شهریه دانشجویان ایرانی پردیس البرز ، می توان نام برد.

وی گفت: بعد از تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممانعت تحصیل دختران در دانشگاه ها در افغانستان ، هفته پیش هیئت رئیسه دانشگاه تهران تصمیم گرفت تا تسهیلاتی مخصوص دختران افغانستانی که در دانشگاه تهران هستند یا در سالهای بعد پذیرش می شوند ، در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه تهران همچنین اعلام کرد: برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی که از تحصیل آنها در افغانستان ممانعت بعمل آمده است، آمادگی داریم، مشروط بر آنکه شرایط علمی و سوابق تحصیلی آنها در تراز دانشگاه تهران باشد.

وی افزود: تسهیلات ویژه جدید دانشگاه تهران برای بانوان و دختران دانشجوی موجود دانشگاه تهران برابر با ۱۰ درصد تخفیف شهریه از نیمسال آتی و برای دانشجویانی که از تحصیل در افغانستان محروم شده‌اند و از نیمسال آینده پذیرش می‌شوند برابر ۲۰ درصد تخفیف شهریه است.

دکتر مقیمی در بخش دوم سخنانش با اشاره به تصمیم اخیر طالبان در زمینه محرومیت دانشجویان دختر از ادامه تحصیل، اظهار کرد: ضمن اینکه لازم است جوانب و ابعاد این تصمیم بررسی شود، اما مشخصاً می‌شود گفت که این اقدام یک تصمیم نادرستی است. در عین حال، دغدغه‌ها در خصوص عدم رعایت احکام الهی قابل احترام است و باید بررسی کرد که دغدغه افرادی که به این تصمیم رسیده‌اند چه بوده است. وقتی صحبت از تمدن اسلامی و تمدن‌سازی اسلامی می‌کنیم، انتظار می‌رود که استاد و دانشجو مبتنی بر عقلانیت جوهری و مفروضات امت‌سازی عمل کرده و همه به احکام الهی مراجعه کنیم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر مراجعه به احکام الهی در زمینه رابطه بین کارگزاران و امت، گفت: در رابطه کارگزاران و امت، آنچه که فصل‌الخطاب و محور است، احکام الهی است. اسلام برای تعلیم و تعلم زن و مرد ارزش ویژه‌ای قائل است و عالم و دانشمند فضیلت بالایی دارد و برای علم‌آموزی حد یقفی وجود ندارد. ولی از سوی دیگر بر علم نافع نیز تاکید ویژه دارد؛ علمی که ما را به سوی تمدن‌سازی اسلامی رهنمون سازد و نه تمدن‌سازی غربی. اگر شاکله چنین علمی مبتنی بر مفروضات غیر دینی و اسلامی باشد و دانشجو و استاد آن نیز از استانداردهای فکری، فلسفی و رفتاری و پوششی اسلامی تبعیت نکنند، نه تنها این علم‌آموزی مقدس نیست، بلکه ویرانگر تمدن حقیقی است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: آنچه در افغانستان تحت عنوان ممانعت از تحصیل دانشجویان دختر به علت عدم رعایت مسائل شرعی رخ داده است، نیازمند واکاوی عالمانه و گفتگوی نقادانه است. رعایت احکام شرعی در محیط دانشگاه اسلامی امری قطعی و واجب است و از سوی دیگر، برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی نیز امری ضروری است. تعطیلی علم‌آموزی و ممانعت از تحصیل نمی‌تواند راهکار اصولی و درستی باشد و این در حقیقت پاک کردن صورت مساله است. لذا باید با مشارکت همگان و فصل‌الخطاب قرار دادن احکام الهی، هم مسائل شرعی توسط دانشجویان رعایت شود و هم علم‌آموزی متوقف نشود.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید بر روی وجوه مشترک‌مان متمرکز شویم، خاطرنشان کرد: اختلاف‌نظرها درباره روش‌های پیاده‌سازی احکام اسلامی قابل رفع است، مشروط بر اینکه تفسیرهایمان بجای عقلانیت ابزاری، مبتنی بر عقلانیت جوهری باشد. گفت‌وگو و رجوع به آموزه‌های اسلامی که فصل‌الخطاب ما است، بدون تعصبات افراطی و تفریطی، یگانه راه حل در این زمینه است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2959
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x