جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.
کودکان افغانستانی در زندان های پاکستان

قفل و زنجیر شدن کودکان افغان در زندان های پاکستان

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از اسوشیتد پرس، تعداد 1200 نفر از مهاجران افغانستانی شامل کودکان و زنان که بدون مدرک اقامتی به پاکستان مهاجرت کرده بودند ، توسط پلیس این کشور بازداشت شده اند . گزارش ها حاکی از وضعیت بد و ناگوار این مهاجران است.

در فضای مجازی عکس هایی از این کودکان منتشر شده است که آن ها را در حالی که به یکدیگر قل و زنجیر شده اند ، نشان می دهد . انتشار این عکس ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی واکنش ها و انتقادات شدید فعالان و سازمان های حامی حقوق بشر را در پی داشته است.

این در حالی است که مسئولان پاکستانی می گویند : زندانیان بعد از سپری کردن مدت مجازاتشان و بعد از اینکه وکیل شان مدرک آزادی شان را کامل کند ، به کشورشان بازگردانده می شوند.

گفته شده است که بازداشت مهاجران افغان از سوی پلیس پاکستان در گذشته نیز وجود داشته؛ اما این بازداشت‌ها از ماه اکتبر به این سو شدت یافته است. در ماهای گذشته هم پلیس پاکستان در کراچی و سند بیشتر از هزار افغان را بازداشت کرده بود که در میان آن‌ها افراد دارای مدارک قانونی مسافرتی نیز، وجود داشت.

بر اساس گزارشی که در ماه جاری توسط کمیسیون ملی حقوق بشر پاکستان منتشر شد، حداقل ۱۳۹ زن و ۱۶۵ کودک افغان در میان کسانی هستند که در یکی از زندان‌های شهر کراچی نگهداری می شوند.

در همین حال، مرتضی وهاب سخنگوی دولت در ایالت سند گفته است که پولیس، اخیراً تنها افغان‌هایی را دستگیر کرده است که بدون مدارک معتبر در این ایالت اقامت داشتند. این سخنگو همچنان می‌افزاید که بازداشت شده‌ها از پاکستان اخراج خواهند شد.

در پی سقوط دولت افغانستان در اگست ۲۰۲۱ و به قدرت رسیدن گروه طالبان در آن کشور، شمار زیادی از افغان‌ها به دلیل کشتارهای غیر مسئولانۀ این گروه در افغانستان، به کشورهای ایران و پاکستان فرار کردند. گفته شده است که بخش زیادی از مهاجران افغان در پاکستان پس از اتمام دورۀ ویزا/ روادید به دلیل دشواری و پیچیدگی روند تمدید آن در داخل پاکستان، بدون مدرک معتبر و به شکل پنهانی زندگی می‌کنند.

به اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، پلیس پاکستان در گذشته در بدل رهایی هر زندانی از یک صد تا دو صد هزار پول درخواست کرده‌اند.

منیژه کاکار، وکیلی که به زندانیان افغان در پاکستان کمک می‌کند، می‌گوید «حداقل یک هزار و ۴۰۰ افغان در زندان‌های کراچی به سر می‌برند. ما تا اکنون، صدها افغان را کمک کرده‌ایم تا از ندان آزاد شوند و به افغانستان برگردند.»

این وکیل همچنان می‌افزاید که در میان بازداشت شده‌ها، زنان باردار افغان نیز وجود دارند که برای درمان به پاکستان آمده‌اند. خانم کاکر همچنان می‌گوید که یکی از زنان زندانی افغان اخیراً در زندان حیدرآباد یک فرزند به دنیا آورده است.

بر اساس یک نظرسنجی که اخیراً توسط سازمان ملل انجام شده است، ۱.۳ میلیون پناهجوی افغان ثبت شده در پاکستان اقامت دارند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2940
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x