پنج‌شنبه 30 حمل 1403 برابر با Thursday, 18 April , 2024
جستجو
Close this search box.
جشنواره هنری ادبی «شهرزاد و دنیازاد»

به گزارش اختصاصی خبرنگار خبرگزاری مهاجر، کودکان و نوجوانان افغانستان در آیین اختتامیه جشنواره هنری ادبی «شهرزاد و دنیازاد» به خاطره‌گویی از زندگی مهاجرت در ایران پرداختند و تلخی‌ها و شیرینی‌های مهاجرت را روایت کردند.

آیین اختتامیه نخستین دوره از جشنواره هنری ادبی «شهرزاد و دنیازاد» روز پنج‌شنببه بیستم بهمن‌ماه 1401 با حضور کودکان و نوجوانان مهاجر، نویسندگان کودک و نوجوان ایران و افغانستان و اهالی فرهنگ و هنر دو کشور در خانه فرهنگ و هنر ملل(قم) برگزار شد.

دکتر «مسلم ناصری» و «زهرا عبدی» از نویسندگان کودک و نوجوان ایران، «احمد مدقق» و «فائزه صالحی» از نویسندگان کودک و نوجوان افغانستان، «فریده نورزهی»، «سید سکندر حسینی بامداد»، «حمزه محمودی»، «جاوید دریادل»، «زینب اکبری» و «حسین ورجانی» از جمله شاعران و نویسندگانی بودند که در این مراسم حضور یافتند و با کودکان و نوجوانان مهاجر همراهی کردند.

جشنواره هنری ادبی «شهرزاد و دنیازاد» را «انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان» برگزار می‌کند که نخستین دوره آن به خاطره‌نویسی درباره‌ی مهاجرت اختصاص یافت و با همکاری موسسه‌های خصوصی و مردم‌نهاد افغانستانی و ایرانی برگزار شد. موسسه‌ ایرانی و غیردولتی «داستان طلوع جمعه»، موسسه‌های افغانستانی و مردم‌نهاد «برادران فیلم»، «حرا-روزنه»، «بنیاد جاوید» و «فرهنگخانه جوان افغانستان» حامیان این دوره از جشنواره بودند.

«سید مرتضی حسینی شاهترابی»(نویسنده و منتقد ادبی) به عنوان دبیر علمی نخستین دوره از جشنواره «شهرزاد و دنیازاد» و «هانیه ناطقی»(نویسنده و فعال فرهنگی) در مقام دبیر اجرایی جشنواره ایفای مسئولیت کردند.

«سید علی کاشفی خوانساری»، «زهرا عبدی» و «سمیه سیدیان» از نویسندگان کودک و نوجوان ایران و «حسن طباف نوروزی»، «زهرا نعیمی»، «فائزه صالحی»، «مائده علوی»، «سید محمود حسینی»، «ریحانه حسینی، و «الهه حسینی» از نویسندگان افغانستان آثار رسیده به جشنواره را ارزیابی نمودند.

آیین اختتامیه نخستین دوره از جشنواره هنری ادبی «شهرزاد و دنیازاد» با برنامه‌های متنوعی همچون: خاطره‌گویی کودکان و نوجوانان مهاجر، سرودخوانی گروه سرود رایت الهدی، صندلی داغ داوران، سخنرانی دبیر علمی جشنواره، اجرای گروه نمایشی دختران آسمایی، رونمایی از کتاب «پرواز قاصدک مهاجر» و تقدیر از برگزیدگان جشنواره برگزار شد.

بنابر اعلان دبیرخانه جشنواره برگزیدگان این دوره عبارتند از:

سمانه افضلی(یازده ساله، از قم)، آرزو کبیر(یازده ساله، از قم)، هانیه مظفری(یازده ساله، از هرات، افغانستان)، رها هاشمی(یازده ساله، از قم)، ترانه اعتمادی(دوازده ساله، از مشهد)، الیاس بارکزایی(پانزده ساله، از بندرعباس)، مهدیه حسینی(پانزده ساله، از قم)، مینا رفیعی(پانزده ساله، از قم)، دانیال شریفی(چهارده ساله، از یزد)، فائزه واحدی(دوازده ساله، از قم)، فاطمه حسینی(هجده ساله، از تهران) و فاطمه راشدی(هجده ساله، از قم).

به گفته دبیر علمی جشنواره این دوره ده نفر را هم شایسته تقدیر معرفی کرد که عبارتند از:

«فاطمه حسنا حسینی»(نه ساله، مشهد)، «سید علی‌مردان موسوی»(یازده ساله، از قم)، «زهرا موسوی»(نه ساله، از قم)، «سارا محمدی»(یازده ساله، از کرج)، «فاطمه رحیمی»(سیزده ساله، از اصفهان)، «مهلا غلامی»(سیزده ساله، از قم)، فاطمه‌سادات محمودی»(دوازده ساله، از قم)، «محمدعرفان اکبری»(هفده ساله، از قرچک)، »فاطمه خوشی»(هفده ساله، از پیشوا) و «لطیفه مهدوی»(از مزار شریف، افغانستان).

عکاس: فاطمه صداقتیار

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3358
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x