جمعه 31 حمل 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024
جستجو
Close this search box.
صدور کارت ملی برای افراد بی شناسنامه در ایران

برای افراد بی شناسنامه در ایران ، کارت ملی صادر می شود

4 ماه قبل وزیر کشور ایران اظهار داشت که برای افراد بی شناسنامه در ایران که هیچ مدرکی ندارند کارت ملی صادر خواهد شد. بر اساس این تصمیم وزارت کشور ، کسانی که سالها بدون برگه هویتی و شناسایی زندگی کرده بودند و در زندگی روزمره با معضلات بسیاری روبرو بودند ، میتوانند کارت شناسایی ملی دریافت کنند.

در روز 3 دی همزمان با روز ثبت احوال ، افراد یک خانواده کارتهای ملی موقت خود را اخذ کردند و پس از طی مراحل قانونی ، کارت ملی اصلی برای ایشان صادر خواهد شد.

وزیر کشور ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی ها حدود ۱۰۰ هزار تن در ایران مدارک شناسایی ندارند . به بیان دیگر مشکوک التابعیت هستند. این افراد به زودی کارتهای ملی موقت خود را می گیرند.

صدور کارت ملی برای افراد بی‌شناسنامه که در اغلب نقاط مختلف کشور پراکنده هستند دغدغه‌ای است که سال‌های سال از سوی فعالان اجتماعی پیگیری شده است.

«رویا» یکی از افرادی بودکه روز شنبه کارت ملی موقت خود را از دست وزیر کشور گرفت. او با چنان شوق و ذوقی به صفحه آبی رنگ این کارت خیره مانده بود که انگار همه آرزوهایش در گرو داشتن این کارت بود: «‌۳۲ سال تمام با سختی فراوان توانستیم همراه با خواهر و برادرانم درس بخوانیم و دنبال آرزوهایمان برویم اما همیشه این را می‌دانستیم که رسیدن به آرزوهایمان بدون وجود کارت ملی و شناسنامه امکان‌پذیر نیست.

پدرش اصالتا عراقی بوده اما او و خواهر و برادرهایش همه متولد ایران و بزرگ شده در این کشور هستند ضمن اینکه پدربزرگش هم یک ایرانی الاصل است: «در نهایت به‌واسطه ایرانی بودن پدربزرگم موفق به دریافت کارت ملی شدیم.» او همینطور که به کارت ملی چشم دوخته است با لبخند می‌گوید دیگر هیچ مانعی برای گرفتن گواهینامه، انجام سند، ادامه تحصیل و زندگی آرام نیست.

برادرش هم مانند او از اینکه از امروز می‌تواند با این کارت ملی دنبال اهداف و آرزوهایش برود خوشحال است: «سال‌هاست به‌خاطر نداشتن کارت ملی نه موفق به اخذ گواهینامه شده‌ام نه شرکت در کنکور و ادامه تحصیل. خیلی خوشحالم که بعد از سالیان متمادی شاهد حل این مشکل برای فاقدین شناسنامه در ایران شدیم.»

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران هم با ابراز خرسندی از تحقق وعده‌های دولت سیزدهم درخصوص پایان بخشیدن به دغدغه مشکوک التابعیت‌ها گفت: «افراد مشکوک التابعیت که در برخی شهرها حضور دارند سال‌های سال است که بلاتکلیف و از حداقل حقوق اجتماعی خود به‌خاطر نداشتن کارت شناسایی محروم بودند اما حالا با صدور کارت‌های شناسایی ملی موقت کارهای عمومی آنها انجام خواهد شد.

در حوزه اتباع نیز ثبت احوال مسئولیت‌هایی را دارد که امیدواریم به خوبی آنها را اجرا کند.» به‌منظور اجرای طرح تخصیص شناسه و صدور کارت موقت برای فاقدان شناسنامه تا به حال مشخصات بیش از ۸ هزار نفر شامل اخذ اطلاعات نشانی، تصویر چهره، فعال‌سازی‌ بیومتریک و ایجاد فرایند چاپ کارت شناسایی جمع‌آوری و در سامانه اخذ درخواست کارت ویژه فاقدین شناسنامه ثبت شده است.

بعد از مشکوک التابعیت‌ها و تلاش مسئولان برای رفع دغدغه این گروه بحران جمعیتی از سوی وزیر کشور به‌عنوان چالش بزرگ پیش روی ایران یاد کرد و گفت: «سال۱۳۹۱ رهبری در این خصوص تذکر دادند این تذکر موجب تهیه و تنظیم سیاست‌های کلی جمعیت شد. امروز یکی از چالش‌های بزرگ و عمده ما در همین حوزه رشد جمعیت است. باید دائم این موارد پایش و مدام تذکرات لازم به دستگاه‌های مسئول داده شود و البته این دیدبانی توسط سازمان ثبت احوال انجام می‌شود تا سایر دستگاه‌ها سیاست‌های خود را اصلاح کنند.

وحیدی با بیان اینکه در تحلیل‌های جمعیتی دچار یک اشتباه بزرگ شده‌ایم اظهار داشت: «باید در گذشته تحلیل‌های درست جمعیتی ارائه می‌شد تا الان با این بحران مواجه نباشیم. هشدار به موقع داده نشد و ما زمان زیادی را در این مورد از دست داده‌ایم و باید تلاش‌های زیادی انجام دهیم که این بحران جمعیتی را جبران کنیم.» او در ادامه با بیان اینکه مهاجرت هرم جمعیتی را نامتوازن کرده است ادامه داد: «بخشی از مهاجرت‌ها ضروری و برخی غیرضروری هستند که باید به موقع درباره آنها هشدار داده شود تا بستر تصمیم‌گیری صحیح برای جلوگیری از آن فراهم شود.

به‌گفته وزیر کشور اطلاعات جمعیتی برای هر کشور زیربنایی و بسیار مهم است و اگر نباشد همه برنامه‌ها مختل خواهد شد و یکی از ارکان مهم آمایش سرزمین جمعیت است که این رکن مهم در سازمان ثبت احوال شکل می‌گیرد و هر برنامه توسعه‌ای که بخواهیم داشته باشیم به این سازمان نیاز مبرم داریم.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2869
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x