پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
بازداشت و اخراج مهاجران افغان از پاکستان

بازداشت 1100 مهاجر افغان به دست پلیس پاکستان

از پاکستان گزارش هایی رسیده که خبر از بازداشت 1100 مهاجر افغان به دست پلیس پاکستان می دهد. انیزه کاکر، وکیل پاکستانی می‌گوید: پلیس در ایالت سند پاکستان، تقریبا ۱۱۰۰ نفر از مهاجران افغانستانی را دستگیر کرده است. خانم کاکر همچنین گفت که در بین این زندانیان تعداد زیادی از زنان و کودکان نیز هستند.

۳۴۰ نفر در منطقه «جمشرو» و ۷۰۰ تن دیگر در کراچی در بازداشت پلیس به‌سر می‌برند. اکثر این افراد و خانواده‌ها را پلیس بخاطر  نداشتن مدارک «اقامت» بازداشت کرده است. ولی در بین دستگیر شدگان افغانستانی کسانی هم هستند که مدارک اقامت نیز دارند.

این وکیل گفته است با شماری از خویشاوندان کسانی صحبت کرده است که در حال حاضر در بازداشت پلیس‌ هستند. او گفت پلیس ایالت سند، از برخی از اقارب این زندانی‌ها تا ۲۰۰ هزار کلدار پاکستانی (معادل حدود ۹۰۰ دلار) «رشوه» تقاضا کرده‌اند.

حامد کرزی، رئيس جمهور پیشین افغانستان از این برخورد حکومت پاکستان با مهاجرین افغان، ابراز تاسف و نگرانی کرده از دولت آن کشور خواسته است تا با پناهجویان افغان بر اساس «موازین بین‌المللی و حقوق بشری» رفتار کنند و با آن‌ها «روش سالم و درخور یک همسایه نیک را در پیش گیرد».

بیشتر بخوانید: ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا برای اتباع خارجی

آقای کرزی در یک پیام توییتری همچنین از سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشری خواسته است تا «در قسمت تأمین شرایط بهتر زند‌گی برای مهاجرین افغان در پاکستان تلاش نموده و از حقوق آن‌ها دفاع کنند».

از زمان تصرف قدرت از سوی طالبان ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغانستان به دلایل مختلف به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان فرار کرده‌‌اند.

شماری از افغان‌ها در شهر پیشاور و اسلام‌آباد گفته‌اند که به علاوه فشارهای اقتصادی و افزایش بی‌سابقه اجاره خانه و نبود همکاری از سوی دولت پاکستان با پناهجویان افغان، در یکسال گذشته که به شمار پناهجویان افغان افزوده شده، پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان با آن‌ها بدرفتاری می‌کنند و در موارد زیادی هم به بهانه‌های مختلف خواستار «رشوه» می‌شوند.

پاکستان از چهار دهه به این سو میزبان صدها هزار پناهجوی افغان بوده است بدرفتاری پلیس این کشور با پناهجویان افغان همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: از هر خانواده اتباع، یک نفر گواهینامه رانندگی دریافت می کند

تنش سیاسی داخلی پاکستان ، بهانه‌ای برای آزار پناهجویان

خبر بازداشت صدها پناهجوی افغانستان در شهرهای مختلف پاکستان در حالی منتشر شده است که اخیر برخی از شهرهای این کشور شاهد طولانی‌ترین راهپیمایی‌های اعتراضی به رهبری عمران خان، نخست وزیر پیشین این کشور بوده است.

آقای خان هفته گذشته در هنگام راهپیمایی به سوی اسلام آباد هدف یک حمله مسلحانه قرار گرفت و از ناحیه پا، مجروح شد. عمران خان حالا شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، رعنا صنع الله خان، وزیر کشور و ژنرال ارتش، فیصل نصیر را به دست داشتن در برنامه «ترور» خود متهم کرده است. با این وجود مقامات مذکور، دست داشتن در این حادثه را رد کرده اند.

کارشناسان می‌گویند، ترور نافرجام علیه جان عمران‌خان، بحران سیاسی در پاکستان را تشدید کرده است. تنش‌های اخیر در این کشور حالا به گفته برخی از پناهجویان افغان در پاکستان بهانه‌ای دیگری شده است برای «بازرسی‌ها و بازداشت‌هایی» که به گفته آن‌ها تنها به خاطر «اخاذی و رشوه‌ستانی» انجام می‌یابد.

برخی از پناهجویان افغان در پاکستان تائید کرده‌اند که، نفرات پلیس محلی در پیشاور، اسلام‌آباد و کراچی، پس از دریافت پول، این پناهجویان، آن‌ها را دوباره رها می‌کنند».

بازداشت، ضرب وشتم و شکنجه پناهجویان افغان در گذشته نیز بارها از موضوعات مورد مناقشه میان دولت‌های سابق در افغانستان با مقامات حکومت پاکستان بوده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2200
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x