چهارشنبه 26 ثور 1403 برابر با Wednesday, 15 May , 2024
جستجو
Close this search box.
اسکان مهاجران در کشتی بی بی استکهلم در بریتانیا

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ برنامه اسکان مهاجران که در بریتانیا در انتظار بررسی درخواست های پناهندگی خود بسر میبرند در کشتی بزرگ بی بی استکهلم شروع شده است. کشتی بی بی استکهلم در ساحل پورتلند انگلستان لنگر انداخته است.

مقامات انگلیس به منظور صرفه جویی در هزینه های اسکان مهاجرانی که با قایق خود را به این کشور رسانده اند، این کشتی که سه طبقه و 93 متر طول آن است را بکار گرفته اند.

از این شناور در سی سال گذشته برای اسکان استفاده شده است. قرار است پانصد مرد بین ۱۸ تا ۶۵ سال در این شناور اسکان داده شوند.

اتحادیه آتش‌نشانان بریتانیا که گفته ظرفیت این شناور از دویست به پانصد نفر افزایش یافته، آن را «یک تله مرگ بالقوه» خوانده است.

دولت بریتانیا این گزارش را سیاسی خوانده و کشتی را ایمن دانسته است. اتحادیه آتش‌نشانان گفته این ارزیابی تخصصی است.
تقریبا سه هفته پیش به خبرنگاران اجازه داده شد از این شناور بازدید کنند. بی‌بی استکهلم اتاق تماشای تلویزیون، محل نیایش و عبادت، استخر و سالن ورزش و دو محوطه رو باز در وسط شناور دارد. نهاهای حقوق بشر این طرح را «غیرانسانی» خوانده‌اند.

دولت می‌گوید برای کاهش هزینه اسکان پناهجویان در هتل، که روزانه شش میلیون پوند است، این کار را کرده است. نهادهای حقوق بشر می‌گویند با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها این طرح باعث صرفه‌جویی نمی‌شود. مردم محلی هم به این تصمیم اعتراض کرده‌اند.

به گفته شورای پناهندگان بریتانیا تا پیش از ماه مارس ۲۰۲۳ (پیش از سال ۱۴۰۲)، بیشتر پناهجویان در بریتانیا از پنج کشور بوده‌اند، آلبانی، افغانستان، هند، ایران و عراق.

بر اساس آخر آمار این نهاد خیریه، در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ (زمستان ۱۴۰۱)، ۶۵ درصد کسانی که با قایق‌های کوچک وارد بریتانیا شده‌اند، بیشتر از چهار کشور بوده‌اند: افغانستان (۲۴ درصد)، هند (۱۸ درصد)، ایران (۱۴ درصد) و عراق (۹ درصد).

زندان شناور یا کشتی تفریحی؟

شرکت مالک بی‌بی استکهلم تا پیش از تخصیص آن به پناهجویان، آن را دارای سالن ورزش، بار، اتاق بازی و مجهز به تلویزیون تخت معرفی کرده بود. روشن نیست آیا این امکانات به همین صورت هنوز در این کشتی وجود دارند یا تغییراتی در آن ایجاد شده است اما به گفته دولت «بار» آن تغییر کاربری یافته و الکل در کشتی به فروش نمی‌رسد. بنا به اعلام رسمی، این کشتی «چند فضای مشترک، غذاخوری، رختشویخانه و امکانات ورزش» دارد.

منتقدان آن را «زندان شناور» می‌دانند، آنها می گویند اسکان پانصد نفر در ۲۲۲ کابین فقط آسیب روحی بیشتر به این افراد وارد می‌کند. این شناور پیشتر هم محل اسکان پناهجویان، بی‌خانمان‌ها و کارگران ساختمانی بوده است.

به گفته شورای منطقه دورست، اتاق‌های تفریح کشتی تغییر کاربری یافته‌اند تا بیش از دو نفر در هر کابین اسکان داده نشوند.
فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، و فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، در بیانیه‌ای مشترک گفتند که این لایحه «پیامدهای بنیادین و ژرفی برای افرادی خواهد داشت که به حمایت بین‌المللی نیاز دارند.»

آقای گراندی گفت: «این لایحه جدید اساسا چارچوب قانونی را که از بسیاری محافظت کرده است، ویران می‌کند و پناهندگان را در معرض خطرات جدی نقض قوانین بین‌المللی قرار می‌دهد.»

اما وزارت کشور بریتانیا از این لایحه دفاع کرده و گفته که تعهدات بین‌المللی خود را جدی می‌گیرد. به گفته وزارت کشور هیچ موردی در این لایحه نیست که دولت را به کاری وادار کند که با قوانین بین‌المللی ناسازگار باشد.

بریتانیا در سال ۲۰۲۲ پنجمین کشور در اروپا بود که بیشترین درخواست پناهندگی را داشت. آلمان، فرانسه، اسپانیا و اتریش به ترتیب اول تا چهارم بودند. آلمان با بیش از ۲۱۷ هزار مورد، یک چهارم تمام درخواست‌های پناهندگی را داشت که برای اولین بار متقاضی می‌شدند.

منبع: بی بی سی فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5254
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x