شنبه 1 ثور 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024
جستجو
Close this search box.

بلاتکلیفی دانش آموزان افغانستانی و افزایش تعداد آنها

با قدرت گیری طالبان سیل مهاجرین به ایران و کشور های همسایه سرازیر شد. کودکان زیادی از وطن و خانه خود بیجا شدند و به امید آینده ای بهتر افغانستان را ترک گفتند. با اینکه تعداد کودکان افغانستانی حاضر در ایران افزایش یافته و چند روز بیشتر به بازگشایی مدارس نمانده ، هنوز شرایط تحصیل آنها مشخص نشده است.

به‌گفته حمیدرضا بوالی یکی از آموزگاران مدارس حاشیه شهر، سنگ‌اندازی‌ها مانع از ثبت نام کودکان افغانستانی در مدارس شده است؛ «انتظار می‌رفت امسال با اجرای طرح سرشماری اتباع افغانستانی و دریافت برگه سرشماری، ثبت نام دانش‌آموزان دیگر با دغدغه‌ای همراه نباشد اما امروز این برگه‌ها را آموزش و پرورش قبول ندارد. درحالی‌که فقط کمتر از ۲۳روز به بازگشایی مدارس مانده نه دستورالعملی برای ثبت نام این بچه‌ها صادر شده نه درباره سال تحصیلی آینده تکلیفشان روشن است!»

همچنین نادر موسوی، مدیر و مؤسس نخستین مدرسه خودگردان مهاجران در تهران هم از افزایش تعداد مهاجران در یک سال اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: «قبل از حضور طالبان در افغانستان تعداد دانش‌آموزان ما ۲۴۰نفر بود و بعد از تغییرات سیاسی کشور افغانستان و مهاجرت جمع کثیری از آنها به ایران تعداد دانش‌آموزان ما به ۹۸۰نفر رسید. به‌طوری که مجبور شدیم برای تشکیل کلاس‌های درس بیشتر ۲مکان دیگر هم در نزدیکی مدرسه فرهنگ پیش‌بینی کنیم و با توجه به مراجعات فعلی پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد بیشتر هم شود.

او می‌گوید: اغلب این مهاجران در مناطق حاشیه‌ای شهرها ساکن شده‌اند و قطعا بعد از رفع موانع قانونی برای ثبت نام با چالش نبود فضای کافی در مدارس دولتی پرتراکم روبه‌رو خواهند شد به‌خاطر همین همه ما نگرانیم. مدرسه‌هایی که در ابتدای شروع فصل پاییز برای دانش‌آموزان ایرانی هم جا ندارند قطعا از پذیرش دانش‌آموزان افغانستانی سر باز می‌زنند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1578
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x