پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
سرپرست پیشین سفارت در تهران کلید آن را به وزارت خارجه ایران تحویل داد

تحویل کلید سفارت افغانستان به وزارت خارجه ایران/ انکار وزارت خارجه ایران

 

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از آوا؛ سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران، عصر روز یکشنبه 8 (اسفند/حوت) از سفارت خارج شده و کلید سفارت را به وزارت خارجه ایران تحویل داده است. ولی وزارت خارجه ایران مدعی است که آقای عبدالقیوم سلیمانی هیچ گونه اسناد و تجهیزاتی را به وزارت خارجه تحویل نداده است. به گفته شاهدان گروهی از دیپلمات ها و کارمندان محلی سفارت نیز به همراه سرپرست شان از کار استعفا داده و از محل سفارت خارج شده اند.

بر طبق اخبار رسیده فضل محمد حقانی، نماینده طالبان؛ قرار است به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در ایران به زودی بر سر کار آید. گفته شده که حقانی از دیپلمات ها و کارکنان سفارت درخواست نموده تا در پست هایشان باقی بمانند و تاکید کرده که مخالفتی با حضور آنان ندارد.

حال به نظر می رسد با خروج جمعی از دیپلمات‌ها، اتشه ها و کارمندان محلی از سفارت افغانستان در تهران، فعالیت این سفارت دچار اختلال شده و تا مدتی از ارائه خدمات عادی به مراجعه کنندگان باز بماند. باید دید که فعالیت این سفارت چگونه به حالت عادی برخواهد گشت. سفارت افغانستان در تهران روزانه پذیرای بیش از یک هزار مراجعه کننده است، به خصوص کسانی که برای تمدید پاسپورت یا تثبیت هویت مراجعه می کنند.

در واکنش به ادعای تسلیم دهی سفارت افغانستان به وزارت امورخارجه ایران، روابط عمومی این وزارت در اطلاعیه‌ای با رد برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران تاکید کرد: موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی (مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور، ورود نکرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شیئ دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را تحویل نگرفته است. روز دوشنبه هفته گذشته، 1 حوت منابعی در سفارت افغانستان در تهران، اعلام کردند که وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست این سفارت خواسته تا پست خود را در اختیار دیپلمات دیگر این سفارت، فضل محمد حقانی قرار دهد.

حقانی که دیپلمات وزارت امور خارجه طالبان است، در ماه جدی از سوی این وزارت به عنوان سرپرست جدید سفارت افغانستان در تهران معرفی شده بود، اما در آن زمان، سرپرست این سفارت و دیپلمات‌های آن با تحویل دهی سفارت به حقانی مخالفت کردند، ولی در نهایت، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را گرفت و رسما سرپرستی فضل محمد حقانی در سفارت افغانستان را پذیرفت.

به دنبال انتشار این گزارش، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تغییرات داخلی سفارت افغانستان در تهران اظهار داشت: پایان ماموریت یک دیپلمات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دیپلماتی دیگر از همان مجموعه سفارت به معنی تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اضافه کرد: هیچ تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تعامل با حکومت سرپرستی افغانستان به وجود نیامده است.

عبدالقیوم سلیمانی یک و نیم سال پیش و به دنبال کناره‌گیری عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران، به عنوان سرپرست این سفارت به کار خود ادامه داد. او در این مدت توانست به خصوص با برخی اصلاحات و بازسازی ساختمان سفارت افغانستان در تهران، سهولت‌های بی سابقه ای را برای مهاجرین و مراجعه کنندگان فراهم کند، که قابل چشم‌پوشی نیست.

ساختمان سفارت افغانستان در خیابان پاکستان تهران، که قبل از این تنها به بخش کنسولی اختصاص داشت، دارای وسعت و ظرفیت محدودی است که پاسخگوی نیاز مهاجرین نیست. این در حالی است که پس از پایان مهلت اجاره ساختمان سیاسی سفارت افغانستان در خیابان ایران زمین، بخش‌های دیگر این سفارت نیز به ساختمان کنسولی منتقل شد و تراکم جمعیت و کار با توجه به ظرفیت محدود آن به اوج خود رسید.

در طول سال‌های گذشته بارها تلاش شد تا با حمایت کابل، زمین مناسب و بزرگی برای ایجاد یک کمپلکس بزرگ جهت استقرار سفارت افغانستان در تهران خریداری شود، یا مکان بزرگی به اجاره گرفته شود، اما همه این تلاش ها به نتیجه ای نرسید.
محل سفارت افغانستان در سال های دور، یک محل بزرگ و در جای بسیار مناسب بود، اما در نتیجه فساد و رفتارهای نادرست مسئولین آن و وزارت خارجه افغانستان، این موقعیت، که همتای موقعیت سفارت کنونی ایران در کابل است، از دست وزارت امورخارجه کشور خارج شد.

سفارت افغانستان پر درآمدترین سفارت‌های افغانستان در خارج از کشور است، اما به میزان درآمد خود، مورد توجه کمتری قرار داشته است. با توجه به افزایش قیمت دلار در ایران، مهاجرین افغانستانی همواره خواستار کاهش هزینه خدمات کنسولی و تبدیل آن از دلار به واحد پول ایران بوده اند که تاکنون با آن موافقت نشده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3624
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x