شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
کریکت

به گزارش خبرگزاری مهاجر، تا روز شنبه (۴ نوامبر) افغانستان، نیوزیلند و استرالیا هر یک ۸ امتیاز داشتند اما استرالیا با شکست دادن انگلستان تعداد امتیاز خود را به ۱۰ رساند و پس از هند و آفریقای جنوبی در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است.

پاکستان نیز پس از پیروزی بر نیوزیلند به جمع تیم‌های ۸ امتیازی جام جهانی کریکت پیوسته و بدین ترتیب راه صعود به نیمه نهایی را کوتاه کرده است.

با آنکه پاکستان و افغانستان هر دو ۸ امتیاز دارند اما افغانستان به دلیل میانگین شمار دوش‌ (ران‌ریت) در رده ششم جدول قرار گرفته است و پاکستان در رده پنجم.

حالا سوال مهم این است که چهارمین تیمی که به نیمه نهایی می‍‌رسد کدام خواهد بود؟

با نگاهی به جدول اعداد قطعاً افغانستان و سپس پاکستان پس از نیوزیلند در مرحله مهم رقابت برای کسب مقام چهارم و راه یافتن به گروه چهار تیم برتر در نیمه نهایی قرار دارند.
یعنی این دو کشور تنها تیم‌هایی هستند که پس از چهار تیم اول جدول، هنوز هم شانس راهیابی به مرحله بعد را دارند. چهار تیم بعدی حتی اگر تمام بازی‌های آینده خود را هم ببرند، به دلیل امتیازات دیگر شانسی برای مرحله بعد ندارند.

افغانستان که هشت امتیاز دارد و اگر دو بازی دیگر یا یک حتی یک بازی دیگر را با اختلاف خوب ببرد، نزدیکتر از پاکستان برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی دیده می‌شود، این در صورتی ممکن خواهد بود که پاکستان باید بازی خود را مقابل انگلستان که شنبه(۱۱ نوامبر) برگزار می‌شود، ببازد.

پاکستان تا کنون با انجام هشت بازی، هشت امتیاز و افغانستان از هفت بازی هشت امتیاز کسب کرده‌اند.

تیم پاکستان ظرفیت کسب بیش از ۱۰ امتیاز را دارد، یعنی باید مقابل انگلیس پیروز شود تا شمار امتیازاتش به ۱۰ برسد.

در این صورت اگر تیم افغانستان افتخار دیگری کسب کند یعنی در بازی با استرالیا در روز سه‌شنبه (هفتم نوامبر) یا آفریقای جنوبی در (۱۰ نوامبر) پیروز شود، می‌تواند امتیاز خود را به ۱۲ برساند و به نیمه نهایی راه یابد.

تیم افغانستان به سرعت در حال تبدیل شدن به یک «شگفتی» این جام جهانی است.

این تیم قبل از این جام جهانی فقط یک بازی را در جام جهانی یک روزه (۵۰ آوره) برده بود و در ۹ بازی خود در جام جهانی سال ۲۰۱۹ شکست خورد، اما تاکنون در این جام چهار بازی از هفت بازی خود شامل سه بازی پی در پی آخر را برده‌ است.

میانگین پایین شمار دوش(امتیازات) این تیم و بازی‌های سخت پیش‌رو به این معنی است که تیم افغانستان برای کسب رتبه چهارم هنوز نامزد بسیار جدی نیست، اما این واقعیت که حتی شانسی هم برای رسیدن به این مرحله دارد، گواهی بر پیشرفت این تیم است.
جایگاه کنونی تیم افغانستان
افغانستان در حال حاضر در رده ششم جدول بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۳ قرار دارد و حداقل از انگلستان، بنگلادش، هلند و سریلانکا به نیمه نهایی نزدیکتر است.

از ده تیم حاضر در جام جهانی، چهار تیم برتر در مرحله نیمه نهایی برای کسب جام قهرمانی به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

تیم افغانستان شانس کسب ۱۲ امتیاز را دارد، هرچند دشوار است اما غیرممکن نیست.

در این صورت افغانستان باید در تمام بازی‌های باقیمانده مقابل استرالیا و آفریقای جنوبی پیروز شود. این بهترین موقعیت و راحت‌ترین راه برای تیم افغانستان برای رسیدن به نیمه نهایی است و شانس صعود دارد. با نگاهی به بازی‌های گذشته تیم افغانستان می‌توان تصور کرد که افغانستان می‌تواند هر تیمی را شکست دهد، اما نمی‌توان از این نکته غافل شد که بقیه مسابقات با تیم‌های بسیار قوی برگزار می‌شود
.
پیشرفت افغانستان یا ماندن آن در سطح فعلی پس از بازی روز سه‌شنبه در برابر استرالیا مشخص خواهد شد. اگر تیم افغانستان در این مسابقه پیروز شود و سپس حریف دیگری را شکست دهد، با بازی در نیمه نهایی جام جهانی در ۱۲ نوامبر تاریخ ساز خواهد شد، هرچند میانگین بردها و باخت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در حال حاضر هند با ۱۴ امتیاز به مرحله نیمه نهایی رسیده است، آفریقای جنوبی با ۱۲ امتیاز به مرحله بعد صعود کرده است و سایر تیم ها برای از دست ندادن مرحله نیمه نهایی تلاش خواهند کرد تا ۱۰ امتیاز یا بیشتر کسب کنند.

به غیر از بازی‌های خود افغانستان، برای راه یافتن این تیم به مرحله نیمه‌نهایی، برخی تیم‌های دیگر نیز باید بازی‌های خود را ببازند و باید به پیروزی برخی دیگر از آنها امیدوار بود.

بعد از این اگر پاکستان یا نیوزلند یکی از بازی‌های باقیمانده شان را ببازند، افغانستان شانس بیشتری پیدا می‌کند، البته به بازی‌های خود افغانستان هم بستگی دارد.

«افغانستان از پاکستان به نیمه نهایی نزدیکتر است»

علاوه بر امید برای صعود به نیمه نهایی، چیزی که تیم افغانستان در این جام کسب کرد، توجه و ستایش گسترده در سطح بین المللی، رکورد پیروزی در چندین بازی و عشق هواداران این تیم بود.

افغانستان همچنین با کسب موقعیت فعلی در جام جهانی راه خود را به لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۵ کریکت باز کرده است.

حشمت الله شهیدی، کاپیتان تیم افغانستان شنبه، ۴ نوامبر در روز تولدش در شبکه‌های اجتماعی از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان خبر داد.

او نوشت: «تبریک به همه هموطنان عزیز! تیم ملی کریکت افغانستان با موفقیت به جام قهرمانان پاکستان در سال ۲۰۲۵ راه یافت.»

او قبلاً نوشته بود: «این یک دستاورد بزرگ برای کریکت افغانستان است. ما مانند خورشید در آسمان خواهیم درخشید!»

شورای بین‌المللی کریکت اعلام کرد که هفت تیم برتر جام جهانی و پاکستان (میزبان) شانس حضور در لیگ قهرمانان را خواهند داشت.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5855
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x