پنج‌شنبه 30 حمل 1403 برابر با Thursday, 18 April , 2024
جستجو
Close this search box.
طرح دارویاری و شرایط اتباع در این طرح

طرح دارو یاری و شرایط اتباع خارجی در این طرح

بعد از مدیریت کرونا، برنامه‌ریزی و اقدام برای حل مشکلات بازار دارو، رفع کمبودهای دارویی و جلوگیری از تخلفات ارزی در حوزه دارویی کشور، مهمترین اقدام دولت سیزدهم برای سلامت مردم بود؛ ماموریتی که در قالب طرح دارویاری شکل گرفت و اجرا شد تا مردم بیش از این در رنج تامین دارو و پرداخت هزینه‌های آن نباشند.
به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از ایسنا، بیش از یک ماه از اجرای طرح “دارویاری” به عنوان طرح ارتقای بیمه‌ها و کارایی بیشتر بیمه‌ها در پوشش هزینه‌های دارویی، از سوی وزارت بهداشت می‌گذرد؛ طرحی که وعده داده شده بود با اجرای آن مشکلات زنجیره تامین دارو که عمدتا به دلیل عدم تخصیص ارز کافی ایجاد شده بود، رفع شده و کمبودهای دارویی نیز ظرف دو ماه برطرف می‌شود. وعده‌ای که البته تا حدودی محقق شده؛ به طوری که دکتر بهرام دارایی- رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که قبل از اجرای طرح در حدود ۱۰۰ قلم داروی مهم کمبود داشتیم که این کمبودها اکنون به ۷۹ قلم رسیده است و امیدواریم طی شهریور ماه در ۲۰ قلم داروی دیگر هم کاهش کمبود داشته باشیم.

در عین حال اعلام شده بود که با اجرای این طرح از سوءاستفاده‌های ارزی در حوزه دارو که به دلیل تفاوت قیمت ارز دولتی و ارز آزاد وجود داشت.
پیشگیری شده و قاچاق معکوس داروهای ایرانی نیز کاهش می‌یابد که به نظر می‌رسد این اهداف تا حدودی حاصل شده است. به طوری که مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنند که اقدامات مربوط به طرح دارویاری در نوع خود در سطح قابل قبولی انجام گرفته است.

بر همین اساس بود که اجرای طرح دارویاری از ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ با تکیه بر بیمه همگانی کلید خورد و اعلام شد که مجلس شورای اسلامی اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی در نظر گرفته و بر اساس آن حدود ۶ میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شدند. همچنین مجلسی‌ها ۵ هزار میلیارد تومان نیز بابت حمایت از دارو و درمان بیماری‌های خاص در نظر گرفته بودند تا بیماران دچار هزینه‌های اضافی نشوند.

چرا “دارویاری” باید در کشور اجرا می‌شد؟

1- با اجرای طرح دارویاری، ارز دارو تک نرخی شد و این اقدام به نفع صنعت داروسازی کشور بود؛ چراکه پیش از اجرای طرح دارویاری تنها یک قلم ماده موثره ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد. در حالی که تمام هزینه‌های صنایع دارویی از ارز نیمایی متاثر بود.

2- محدودیت در تخصیص ارز دولتی و همچنین محدودیت در تنوع ارزها صف‌های طولانی ارز ترجیحی را ایجاد می کرد. همچنین بعضا تخصیص دیرهنگام ارز ترجیحی به داروسازان و واردکنندگان مواد اولیه باعث می‌شد که ثبت سفارش دیر انجام شده و در نهایت دارو هم با فاصله زمانی در کشور تامین شود.

3- اختلاف قیمت ارز دولتی با ارز آزاد بسیار زیاد بود و برای سوداگران حوزه دارو جاذبه بالایی در راستای سودآوری از داروی مردم ایجاد می‌کرد؛

4- طی سال‌های اخیر، با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو، قیمت دارو در کشور نسبت به کشورهای همسایه بسیار پایین بود و همین موضوع جذابیت قاچاق معکوس داروهای ایرانی به کشورهای همسایه را افزایش می‌داد.

5- توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، از دیگر دلایل و در عین حال مزایای اجرای طرح دارویاری محسوب می‌شود که البته منجر به بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو می‌شود. در عین حال نکته حائز اهمیت در اجرای این طرح این است که به دلیل افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، پرداخت از جیب بیماران تغییری نکرده.

6- حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج نیز به عنوان یکی دیگر از دلایلی است که اجرای طرح دارویاری را ضروری می‌کرد.

شرایط اتباع خارجی در طرح دارویاری

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها، ‌اتباع خارجی که مجوز قانونی اقامت در کشور را دارند، می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. اتباع غیر مجاز هم با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند.

در عین حال بیمه روی تخت بیمارستان و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه یا مجهول‌الهویه نیز برقرار است.

طرح “دارویاری” یارانه دارو به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشتی‌ها، با توجه به ضرورت تجویز و مصرف منطقی دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموما به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. بنابراین خریدهای آزاد از داروخانه صرفا در مورد بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1438
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x