شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
بازگشت داوطلبانه مهاجران از ایران

هر روز 1500 افغانستانی از مرز دوغارون به کشور باز می گردند

مدیر کل امور اتباع خارجی استان خراسان رضوی از بازگشت داوطلبانه روزانه 1500 شهروند افغانستانی از مرز دو غارون واقع در استان خراسان رضوی به کشورشان خبر داد.

روز چهارشنبه کمیسیون ساماندهی مهاجرین خارجی خراسان رضوی در شهر مشهد با حضور نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان برگزار شد. قاسمی در این نشست گفت: به دلیل برقراری نسبی امنیت در افغانستان و بهبود شرایط زندگی در این کشور ، به تازگی اتباع افغانستانی بسیاری به صورت داوطلبانه به کشورشان باز می گردند.

وی ادامه داد: با این حال روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تبعه خارجی به عنوان متجاوز مرزی در مرز خراسان رضوی با افغانستان دستگیر می شوند و طی هشت ماه امسال حدود ۳۵۰ هزار تبعه افغان که غیر قانونی از مرز خراسان رضوی وارد ایران شده بودند و بیشترشان نیروی کار بودند از مرز بازگردانده شدند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: جذب اعتبارات بین الملی برای اتباع مقیم استان امسال به ۳۲۰ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد ۲.۵ برابری در مقایسه با سال قبل است.

قاسمی افزود: فقط دریک مورد ۶۵ میلیارد تومان برای ساخت ۱۴۰ واحد مسکونی در مهمان شهر تربت جام جذب شده است.
وی ادامه داد: با توجه به حجم قابل توجه اعتبارات جذب شده از منابع مختلف پیش بینی می شود عملیات ساخت ۳۴۰ واحد مسکونی در مهمانشهر تربت جام از بهمن ماه آینده آغاز شود.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی ضمن یادآوری خدمات مردم و مسئولان این استان به اتباع افغانستانی گفت: در حال حاضر ۷۵ هزار دانش آموز افغانستانی در استان تحصیل می کنند که ۱۷ هزار نفر فقط از اتباع جدیدالورود طی یک سال گذشته هستند.

قاسمی افزود: افغانستانی ها در استان و به ویژه در مشهد ۲۰۰ هیات مذهبی و ۸۶ مرکز فرهنگی فعال دارند و پیشنهاد می شود از ظرفیت علمای مذهبی آنها برای مدیریت واحد فرهنگی اتباع بهره گرفته شود.

تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، استان هفت میلیون نفری خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود.

پس از اجرای طرح سرشماری شهروندان افغانستانی در بهار امسال، ۱۸۰ هزار نفر به تعداد مهاجرین افغان مقیم استان خراسان رضوی افزوده شد و اکنون شمار مهاجران افغان دارای مدرک قانونی و ثبت نام شده در طرح جدید سرشماری اتباع به نیم میلیون نفر رسیده است که ۹۸ درصد این گروه در کلانشهر چهار میلیون نفری مشهد سکونت دارند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2771
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x