دوشنبه 10 ثور 1403 برابر با Sunday, 28 April , 2024
جستجو
Close this search box.
دکتر وردک جایزه بهترین دکتر ارتوپد آمریکا را از آن خود کرد

به گزارش خبرگزاری؛ دکتر متخصص اورتوپد افغان با اختراع آله ی طبی «افغان» موفق به دریافت جایزه بهترین دکتر اورتوپد از انجمن ساین در آمریکا شد.

دکتر اسماعیل وردک در بیمارستان سردار محمد داوود خان در کابل مشغول به خدمت است. وی با اختراع آلهٔ طبی “افغان” که از آن جهت بهبود شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج استفاده می‌شود و موثر تر از هر روش دیگری است، کمک شایانی به بهبود چنین شکستگی هایی نموده است.

جین دیلنر رییس اجرایی انجمن طبی “ساین” به صدای امریکا گفت که دکتر وردک به اختراع این آله، رویکار آوردن روش کامیاب درمانی و آشنا ساختن دکتران افغانستان و خارجی با این روش درمانی و کاربرد آلهٔ افغان، مستحق دریافت این جایزه شناخته شده است.

دکتر وردک نیز گفته که با استفاده از این آله، در چند سال گذشته به کمک انجمن ساین، حدود 15 هزار عملیات موفقانهٔ جراحی استخوان در افغانستان صورت گرفته‌است.

دکتر لویس زیرکل، بنیانگذار نهاد طبی ساین که وسایل و مهارت های اورتوپدی را به دکتران در کشورهای روبه انکشاف به شمول افغانستان فراهم می‌کند، از اختراع داکتر وردک قدردانی کرد.

او از دکتر وردک به عنوان “آموزگار برتر و جراح برتر” یاد کرده است. گفتنی است که آلهٔ طبی “افغان” دو دهه پیش توسط دکتر محمد اسماعیل وردک و دکتر عبدالرزاق سیاوش، متخصصان اورتوپیدی در شفاخانۀ سردار محمد داوود خان اختراع شد و تا کنون در شماری از کشورهای جهان به شمول ایالات متحده، هند، پاکستان، بنگله‌دیش، فلیپین و شماری از کشورهای افریقایی از آن کار گرفته شده‌است.

این آلۀ طبی که در نوع خود در دنیا بی‌مانند توصیف شده است، درمان و التیام شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج را تسریع می‌بخشد، طوریکه بیماران برخلاف گذشته، نیاز به پلستر و بستر شدن نداشته و فقط یک روز بعد از تثبیت این آله از شفاخانه رخصت شده و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. این جایزه در ماه اکتوبر به دکتر اسماعیل وردک اهدا خواهد شد.

منبع: خبرگزاری جمهور

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4875
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x