چهارشنبه 5 ثور 1403 برابر با Wednesday, 24 April , 2024
جستجو
Close this search box.
کمیساریا سهمیه اسکان مجدد کشورها را افزایش داد

مدرک اقامتی 1 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران 3 ماه دیگر تمدید شد

وزارت کشور ایران خبر داد: مدرک اقامتی تعداد 1 میلیون نفر مهاجر افغانستانی مقیم ایران که ماه (میزان/مهر) انقضایش رسیده بود، تا آخر ماه (جدی/دی) تمدید شده است. همچنین تمدید مجدد این مدارک امکان پذیر است.

رضا دوست، رییس کل امور اتباع خارجی در ایران اظهار داشت: حدود 1 میلیون تبعه افغانستانی بعد از به قدرت رسیدن طالبان به ایران مهاجرت کردند و برای شان برگه تردد صادر شده است.

رضادوست افزود: «ما برای همه اتباعی که در سرشماری سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شرکت کرده یا اوایل امسال وارد ایران شده‌اند و برگه های بازشماری از دفاتر کفالت گرفته اند؛ حتی بیش از یک میلیون مهاجری که پس از تحولات سال گذشته افغانستان به ایران آمده اند، اوراقی را به عنوان برگه تردد در اختیارشان قرار دادیم.»

وی گفت که “اسناد تردد” برای مهاجران تا پایان ماه میزان سال جاری اعتبار داشت، اما از آنجایی که شرایط برای بازگشت به افغانستان مهیا نبود، تصمیم گرفته شد این مدارک تا آخر ماه جدی تمدید شود.

او همچنان گفت که این اسناد به گونه خودکار برای سه ماه تمدید می‌شود و نیازی به مراجعه افراد به ادارات نیست.

صدور کارت های اقامت ویژه برای اتباع افغانستان

رییس امور مهاجران و اتباع خارجی در ایران همچنان گفت: «هفته گذشته کمیسیون ویژه با حضور شخص وزیر کشور برگزار و مقرر شد که برای همه اتباع شاغل دارای کارت شناسایی، کارت اقامت ویژه در کنار کارت آمایش صادر شود.»

رضا دوست در این مورد گفت که اقدامات اولیه برای این کار انجام شده که به زودی اعلام می‌شود.

وی افزود: «برای این کار نیازی به مراجعه افراد به دفاتر نیست زیرا ما اطلاعات آنها را داریم و اسناد جدیدی برای آنها صادر می‌کنیم.» سردار صدیق افزود: «این افراد باید از اداره “بافیا” سند گواهی کار بگیرند زیرا این سند مهم ترین عامل برای زندگی در ایران محسوب می‌شود.»

این اطلاعیه مقامات ایران برای مهاجران افغان در حالی است که برخی از افغان ها در این کشور از بدرفتاری مقامات ایرانی شکایت دارند و هر هفته هزاران شهروند افغان به افغانستان اخراج می‌شوند. برخی نهادهای حقوق بشر نیز از وضعیت مهاجران افغان در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت داخله ایران گفته است که حدود ۵ میلیون شهروند افغان در ایران زندگی می‌کنند. پیش از این، مقامات ایران در اکتبر سال گذشته اعلام کردند که از زمان تسلط طالبان در افغانستان بیش از یک و نیم میلیون افغان به ایران مهاجرت کرده اند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2938
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x