پنج‌شنبه 30 حمل 1403 برابر با Thursday, 18 April , 2024
جستجو
Close this search box.
افغانستان نا امن ترین کشور از نظر غذایی شناخته شد

افغانستان از نظر غذایی ناامن ترین کشور جنوب آسیا شناخته شد

بنیاد تحقیقاتی آبزرور که در هند فعالیت دارد ، در روز دوشنبه 5 دی 1401 اعلام کرد : در نتیجه جدیدترین تحقیقش ، افغانستان از میان 136 کشور بخاطر نا امنی تغذیه ای ، رتبه ی نخست را داراست.

بر طبق این یافته ها ، هندوستان، پاکستان، نپال و سریلانکا بعد از افغانستان دیگر کشورهای نا امن غذایی هستند.

آبزرور معتقد است: شرایط جاری در این مناطق که 600 میلیون از ساکنین آن کودک هستند و همچنین 33 درصد از مردم این مناطق فقیرند ، هشدار بزرگی به حساب می آید.

با آنکه مطالعۀ این بنیاد تحقیقاتی نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در افغانستان نسبت به سایر کشورهای منطقه کمتر است، اما می‌افزاید که تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱.۱ میلیون کودک در این کشور دچار سوء تغذیه شده اند.

آبزرور دلایل این وضعیت را جنگ، خشکسالی، آفات طبیعی، وضعیت سیاسی و اقتصادی و تأثیر جنگ اوکراین بر افغانستان عنوان کرده است.

در این تحقیق که در مورد عدم مصونیت غذایی انجام شده در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، افغانستان به عنوان کشوری شناخته شده که جمعیت آن رشد مناسبی نداشته است.

بنیاد تحقیقاتی آبزرور می‌گوید، برای بهبود این وضعیت لازم است سیاست‌های امنیت غذایی و تغذیۀ فعلی در کشورهای جنوب آسیا ارزیابی شود.

از تلاش‌ها و برنامه‌های حکومت طالبان در زمینۀ مصونیت غذایی و کاهش فقر افغان‌ها در افغانستان پرسیدیم، اما سخنگویانش پاسخی ندادند.

همچنین پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان از جنگ و قحطی در شماری از کشورها از جمله افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

پاپ در سخنرانی‌اش به روز یک‌شنبه (۲۵ دسامبر) به مناسبت کریسمس گفت که جنگ در افغانستان و برخی کشورهای افریقایی اوضاع را متشنج کرده و مردم را با قحطی روبه‌رو ساخته است.

او گفته است که هر جنگی گرسنگی ایجاد می‌کند و از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌شود و افرادی که به آن نیاز دارند و در حال حاضر رنج می‌برند، از توزیع مواد غذایی برایشان جلوگیری می‌شود.

گزارش‌ها از عدم مصونیت غذایی و سوءتغذیۀ کودکان در افغانستان در حالی منتشر می‌شوند که به تازگی پس از اعلان حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار دختران و زنان در سازمان‌های غیر دولتی، ۵ سازمان بین‌المللی که با افغان‌ها کمک می‌کردند، فعالیت‌های‌شان را در افغانستان متوقف کرده اند، آن چه که نگرانی‌ها از افزایش فقر و گرسنگی را در این کشور بیشتر ساخته است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2876
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x