یکشنبه 9 ثور 1403 برابر با Sunday, 28 April , 2024
جستجو
Close this search box.
شاهترابی و بامیکان

 

سید مرتضی حسینی شاهترابی، نویسنده و پژوهشگر مهاجر، گفت: سقوط کابل در سال 1400 و تغییر حکومت از جمهوری به امارت، امید و آرزوهای دختران مهاجر را تخریب کرد و ناامیدی و سردرگمی را جایگزین آن کرد و همین امر، سبب تشدید بحران هویت در دختران مهاجر شده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار خبرگزاری مهاجر: فرهنگخانه جوان افغانستان در دومین سالگرد تأسیس خود نشست تخصصی «آسیب‌شناسی فرهنگی جامعه دختران مهاجر در قم» را با حضور «سمیه فاضلی»(پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده)، «مریم امینی»(معاونت کانون علمی فرهنگی تدبیر)، «فاطمه راشدی بامیکان»(مدیر فرهنگخانه جوان افغانستان)، «مرتضی شاهترابی»(دبیر انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان) و اهالی رسانه و مطبوعات ایران و افغانستان در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار کرد.

«مریم امینی»(معاونت کانون علمی فرهنگی تدبیر)، زمینه‌ها و برنامه‌های دانشجویی کانون فرهنگی تدبیر برای دانشجویان را معرفی کرد و محدودیت‌های دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر را در حوزه اشتغال بعد از تحصیل متذکر شد. او مشکلات اقتصادی را یکی از موانع تحصیل مناسب دختران بر شمرد و نگاه سنتی برخی از خانواده‌ها را به تحصیل دختران و حضور آنان در جامعه مورد انتقاد قرار داد.

«سمیه فاضلی»(پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده)، شرایط زندگی مهاجرت در ایران، تأثیرپذیری دختران مهاجر از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور رویارویی فرهنگی ایران و غرب را محور بحث خود قرار داد و دختران مهاجر را تأثیرپذیر از این مسائل دانست و آسیب‌های پیش‌آمده را برآورد همین رخداد شمرد. او تأکید کرد که ما باید فرزندان خود را به سوی برخورد و تعامل آگاهانه با فرهنگ میزبان و همین‌طور فرهنگ غربی هدایت کنیم.

«فاطمه راشدی بامیکان»(مدیر فرهنگخانه جوان افغانستان) آسیب‌های فرهنگی جامعه دختران مهاجر را در چتر گفتمان اروپامحوری بررسی کرد.

جلسه تخصصی

 

«مرتضی شاهترابی»(دبیر انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان) با اشاره به نفوذ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بر افکار کودکان و نوجوانان تأکید کرد: امروز درباره نسلی حرف می‌زنیم که در ایران متولد شده، ولی شرایط حقوقی و قانونی یک کودک یا نوجوان همسن و سال خودش از جامعه ایران را ندارد. بنابراین، نه تصور و ذهنیت روشنی از افغانستان دارد، چون آن‌جا را ندیده و در آن‌جا زندگی نکرده است. نه وضعیت روشن و امیدوارکننده‌ای در جامعه میزبان دارد. همین موضوع، سبب بحران هویتی او شده است. سقوط کابل در 1400 و تغییر حکومت از جمهوری به امارت هم همه امیدهای او را ناامید کرد و تشدیدکننده این بحران شد. چون، نه می‌تواند به جمهوری شکست‌خورده و از بین رفته تکیه کند، نه با امارت آمده سنخیت و همسانی احساس می‌کند. این بحران هویتی و ناامیدی او را به سوی هنجارشکنی در جامعه میزبان و همین طور کم‌اعتنایی به فرهنگ و کم‌رغبتی به تحصیل در سطوح مدرسه‌ای و دانشگاهی کشانده است.

دو سالگی فرهنگخانه جوان افغانستان

این جلسه که بیست و نهم اسد 1402 خورشیدی برگزار شد ویژه‌برنامه دوسالگی فرهنگخانه جوان افغانستان بود و حضور فعال جوانان و نوجوانان مهاجر در قم را همراه داشت.

/پایان/

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5384
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x