چهارشنبه 5 ثور 1403 برابر با Tuesday, 23 April , 2024
جستجو
Close this search box.
انتشار تقویم طالبان با حذف روزهای ملی

وزارت خارجه ایران: واگذاری سفارت به طالبان به معنای تغییر وضعیت حقوقی آن نیست!

در پی خبرهایی حاکی از واگذاری سرپرستی سفارت افغانستان در تهران به نماینده گروه تروریستی طالبان به وسیله وزارت خارجه ایران، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که وضعیت حقوقی سفارت هیچ تغییری نداشته است و واگذاری سرپرستی سفارت به دیپلماتی دیگر به معنای واگذاری آن به طالبان نیست.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از رنا؛ روز دوشنبه ( 1حوت/اسفند) خبر تصمیم وزارت خارجه ایران مبنی بر تغییر سرپرست سفارت  از عبدالقیوم سلیمانی،  به فضل محمد حقانی، نماینده گروه طالبان و سکرتر اول این سفارت که چندی پیش به وسیله وزارت خارجه طالبان به عنوان سرپرست جدید برگزیده شده بود، انتشار یافت.

منابعی در سفارت افغانستان در تهران در گفتگو با خبرنگاران ضمن تأیید این تصمیم جدید وزارت امورخارجه ایران، گفتند که این تصمیم رسما امروز به این سفارت ابلاغ شده است. به گفته این منبع، به دنبال اعلام این تصمیم، مجموعه‌ای از دیپلمات‌ها و کارمندان محلی سفارت افغانستان در تهران تصمیم گرفته‌اند که تا بعد از ظهر روز یک شنبه آینده، 7 حوت همراه با عبدالقیوم سلیمانی، به صورت گروهی این سفارت را ترک کنند.

اما به دنبال انتشار این گزارش، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تغییرات داخلی سفارت افغانستان در تهران اظهار داشت: پایان ماموریت یک دیپلمات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دیپلماتی دیگر از همان مجموعه سفارت به معنی تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اضافه کرد: هیچ تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تعامل با حکومت سرپرستی افغانستان به وجود نیامده است. این در حالی است که مساله سپردن مسئولیت سفارت افغانستان در تهران به یک دیپلمات دیگر، که از سوی وزارت امورخارجه امارت اسلامی معرفی شده، پیش از این نیز خبرساز شده بود.

روز سه شنبه، 13 جدی یک منبع رسانه‌ای از تعیین فضل محمد حقانی از سوی امارت اسلامی به عنوان سرپرست جدید سفارت افغانستان در تهران خبر داده بود، اما دیپلمات های این سفارت حاضر نشدند سفارت را به او بسپارند. اما یک منبع آگاه در داخل سفارت افغانستان در تهران، گفته بود که بحث تعیین سرپرست جدید برای این سفارت، موضوعی است که در کابل مطرح شده و نامه‌ای در این زمینه به سفارت افغانستان در تهران ارسال شده که مورد پذیرش دیپلمات ها و کارمندان این سفارت قرار نگرفته است.

به دنبال آن، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه، 19 جدی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران پیرامون برخی گزارش ها مورد تغییر سرپرستی سفارت افغانستان در تهران گفته بود: “هیچ تحولی تاکنون در این ارتباط رخ نداده، سفارت جمهوری اسلامی افغانستان کما فی السابق در ایران و در تهران فعال است و در همان چهارچوب(گذشته)، روابط و مناسبات میان این سفارت و وزارت خارجه برقرار است و تحول جدیدی در این رابطه رخ نداده است”.

البته وی خاطرنشان کرده بود، این‌که جابجایی‌هایی در کادر دیپلماتیک صورت بگیرد، در چهارچوب‌های دیپلماتیک بررسی می شود و مبتنی بر وضعیت مناسبات میان دو کشور در این زمینه اقدام لازم صورت خواهد گرفت، اما در شرایط کنونی تغییری در این رابطه رخ نداده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3535
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x