پنج‌شنبه 9 حمل 1403 برابر با Thursday, 28 March , 2024
جستجو
Close this search box.
اوضاع ناگوار پناهجویان در هلند

وضعیت ناگوار پناهجویان در هلند

صدها پناهجو در شهر ”تر آپل” در هلند در وضعیت انسانی ناگواری به‌سر می‌برند. سازمان پزشکان بدون مرز به درخواست دولت هلند برای کمک وارد عمل شده است. گزارش‌ها از مرگ نوزاد سه‌ماهه یک خانواده پناهجو خبر می‌دهند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها نفر از پناهجویان در شهر ”تر آپل” در هلند، در نزدیکی مرز با آلمان، جمعه‌شب نیز بار دیگر در مقابل مراکز مربوط به پناهندگی شب را به صبح رسانده‌اند. برخی منابع، شمار این افراد را حدود ۷۰۰ نفر برآورد کرده‌اند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از این افراد زیر چادر و برخی در فضای باز در وضعیت وخیمی و بدون امکانات اولیه به سر‌می‌برند.

مقام‌های هلندی، حدود ۱۵۰ نفر از پناهجویان را عصر پنج‌شنبه به دو سالن ورزشی منتقل کرده‌ و گفته‌اند که ظرف چند روز آینده اسکان بهتر برای این افراد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
سازمان‌های حقوق بشری و حامی پناهجویان از چند هفته پیش به شدت نسبت به وضعیت ناگوار این پناهجویان هشدار داده و آن را ”فاجعه‌بار” نامیده‌اند.

ورود پزشکان بدون مرز برای کمک به پناهجویان

بر اساس برخی گزارش‌‌ها، این پناهجویان در وضعیت غیربهداشتی به سر‌می‌برند به طوری که بسیاری از آنها به بیماری مبتلا شده‌اند.اغلب این افراد، پناهجویان سوری هستند و در میان آنها کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های مزمن دیده می‌شوند.

به دلیل شرایط حاد این پناهجویان، سازمان پزشکان بدون مرز به درخواست دولت هلند برای نخستین بار در این کشور شروع به فعالیت کرده است. مقام‌های این سازمان می‌گویند که در محل نگهداری این پناهجویان، دوش برای حمام وجود ندارد و تنها چند سرویس بهداشتی در اختیار صدها پناهجو قرار گرفته است.
پزشکان این سازمان در نخستین اقدام به وضعیت پناهجویان مبتلا به بیماری‌های پوستی، تنفسی، عفونت دستگاه ادراری، اسهال و استفراغ و دندان رسیدگی کردند.

مرگ یک نوزاد سه ماهه

توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به وضعیت این پناهجویان در ”تر آپل” پس از آن افزایش یافت که روز چهارشنبه، نوزاد سه‌ماهه یک خانواده پناهجو درگذشت.

در همین خصوص، کمیسیون اتحادیه اروپا از مقام‌های مسئول در هلند خواسته تا علت مرگ این نوزاد را به طور جدی بررسی کنند. این کمیسیون در عین حال اعلام کرده که آماده کمک به هلند برای عبور از این بحران است. با این حال، نهاد‌های مسئول در هلند، پیشتر تحقیق درباره علت مرگ این نوزاد را آغاز کرده بودند. برخی منابع نیز از انتقال چند نفر از پناهجویان به بیمارستان خبر داده‌اند.

برنامه‌های ویژه دولت هلند برای پناهجویان

در واکنش به این موضوع، نخست‌‌وزیر هلند اعلام کرد: «در حال حاضر، ما بر روی چیزی غیر از این موضوع، کار نمی‌کنیم.» او وضعیت کنونی در ”تر آپل” را ”وحشتناک” توصیف کرده است.

رسانه‌های هلندی گزارش داده‌اند که دولت این کشور تصمیم دارد در سال‌های آینده ۷۳۰ میلیون بودجه در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد تا از آن برای کمک به پناهجویان با اقدام‌هایی همچون احداث پناهگاه و اسکان‌های مناسب، استفاده شود.

همچنین قرار است تا پاییز امسال ۲۰ هزار خانه در اختیار پناهجویان دارای اقامت قرار گیرد.

با این حال، برخی از مقام‌های هلندی می‌گویند که مشکل اصلی، فقدان فضای کافی برای اقامت پناهندگان در این کشور است و شهرداری‌ها برای پذیرش این تعداد پناهجو از آمادگی لازم برخوردار نیستند. گروهی دیگر نیز از سرعت پایین رسیدگی به پرونده‌های پناهجویی در هلند به عنوان یکی از دلایل بروز این مشکل نام می‌برند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی شهرداری‌ها در شهرهای مختلف هلند، آمادگی خود را برای پذیرش اولیه شماری از این پناهجویان اعلام کرده‌اند. با این وجود، برخی مقام‌های هلندی می‌گویند که این اقدام‌ها، شاید به عبور از این مشکل در کوتاه‌مدت کمک کند اما هلند در بلندمدت به راهکارهای دیگری احتیاج دارد.

به گفته حامیان حقوق پناهجویان، چنانچه خیلی زود به وضعیت این افراد رسیدگی نشود، با سرد شدن هوا در آینده، وضعیت ناگوارتری در انتظار آنها خواهد بود.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1500
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x