شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
افت محبوبیت آمریکا در افغانستان

گالوپ: افت محبوبیت آمریکا در افغانستان و نظر مثبت مردم در مورد عربستان و ایران

بر اساس یافته های موسسه بین‌المللی «گالوپ» در افغانستان : با گذشت یک سال از خارج شدن نیروهای آمریکایی و تسلط حکومت طالبان بر این کشور، شهروندان افغانستان در مورد رهبری آمریکا به شدت بدبین شده اند. و نظر مساعد در مورد دو کشور عربستان و ایران افزایش یافته است.

در نظرسنجی که مؤسسه گالوپ در (پنج شنبه،۱۰ آذر‌/قوس) منتشر کرد، آمده است که در مورد سیاست های بایدن در افغانستان ، کمتر از 1 نفر از هر 5 نفر، به بیانی دیگر فقط ۱۸ درصد از جمعیت افغانستان نظر مساعد دارند. سال قبل با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط طالبان ، این آمار حدود 14 درصد بود.

«گالوپ» می گوید تا سال ۲۰۱۹، نظرسنجی‌ها نشان می داد که تنها ۱۷ درصد از مردم افغانستان از استاندارد زندگی خود راضی بودند و تنها ۱۲ درصد از راه رفتن در شب احساس امنیت می‌کردند که کمترین امتیاز در جهان در آن سال در میان بیش از ۱۴۰ کشور مورد بررسی بوده است.

نشان می‌داد که به طور میانگین ۹۴ درصد از مردم افغانستان وضعیت زندگی خود را در حد دچار بودن به «درد و رنج» دسته‌بندی کردند.

نظر مثبت شهروندان افغان در مورد عربستان و ایران

در سال ۲۰۲۲، نظر سنجی نشان داده که عربستان سعودی در نظر افغان‌ها بالاترین رتبه محبوبیت، یعنی حدود ۴۰ درصد را بدست آورده، در حالی که از هر چهار نفر یک نفر‌، یعنی حدود ۲۵ درصد مردم نیز نسبت به کشور همسایه، ایران نظر مثبت دارند.

چین و روسیه، دو کشوری که روابط گرمی با طالبان دارند، از نظر مردم افغانستان با ۱۴ درصد تأیید، همچنان در رتبه‌های پایین محبوبیت قرار دارند.

گزارش گالوپ آمده که «مردم افغانستان همیشه به سیاست کشورهای دیگر نگاه منفی نداشتند، اما حالا خود را در وضعیتی ظاهراْ ناامیدکننده و جامعه بین‌المللی را در کشور خود ناکام می‌بینند».

محبوبیت آمریکا در میان هزاره ها و تنفر این کشور در بین پشتون ها

نتیجه این نظرسنجی که بنا به نظر پاسخ دهندگان از قومیت‌های مختلف نیز دسته‌بندی شده است، نشان می‌دهد که آمریکا هنوز در میان جامعه هزاره افغانستان محبوبیت دارد. حدود ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان هزاره در این نظرسنجی گفته‌اند همچنان سیاست رهبری آمریکا را تایید می‌کنند.

جامعه هزاره و شیعه افغانستان در دولت پیشین تحت حمایت آمریکا به پست‌های بلند رسیدند و پیشرفت‌های قابل توجه اجتماعی و فرهنگی در دو دهه اخیر داشته‌اند. فعالان هزاره حالا کارزاری با هشتگ «توقف نسل کشی هزاره‌ها» برای جلب حمایت بین‌المللی شده‌اند که میلیون‌ها بار در توییتر استفاده شده است.

اما محبوبیت آمریکا در میان پشتون‌ها که تمام رهبران طالبان متعلق به این قومیت هستند، در این نظرسنجی کمترین میزان، یعنی تنها ۸ درصد بوده است.

در میان تاجیک‌ها میزان محبوبیت رهبری آمریکا ۲۳ درصد را در این نظرسنجی نشان می‌دهد.

به طور کلی، زنان و جوانان در افغانستان بیش از مردان و افراد مسن نسبت به آمریکا نظر مثبت دارند. نظرسنجی نشان می دهد که ۲۱ درصد از زنان و ۱۶ درصد از مردان نظر مثبت در مورد سیاست اداره فعلی آمریکا ابراز کردند. 22 درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله آمریکا را تایید می‌کنند، در حالی که این رقم در میان افراد ۵۰ ساله و بالاتر ۱۳ درصد است.

گالوپ شمار مصاحبه‌شوندگان نظر سنجی ۲۰۲۲ از افغانستان را تاکنون منتشر نکرده اما بنا به آماری که ارائه کرده در سال ۲۰۲۱ در این کشور با ۱۰۰۰ نفر از طبقات مختلف به عنوان نمونه آماری به صورت رو در رو مصاحبه کرده است

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2599
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x