پنج‌شنبه 13 ثور 1403 برابر با Thursday, 2 May , 2024
جستجو
Close this search box.
بیمه بیکاری برای اتباع

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ معاونت بیمه‌ تأمین‌اجتماعی ایران در رابطه با بیمه بیکاری برای اتباع خارجی گفت: بر اساس قانون جمهوری اسلامی اتباع و مهاجرین خارجی جزو مشمولین بیمه بیکاری محسوب نمی شوند.

محمد محمدی افزود: اکثر اتباع و مهاجرین خارجی ساکن در ایران را مهاجران افغانستانی تشکیل می دهند. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با همکاری وزارت کشور و وزارت کار به دنبال سازماندهی اتباع در چارچوب تفاهم نامه ای هستند.

او توضیح داد: در واقع تمامی اتباع بیگانه که در کارگاه‌های داخل ایران اشتغال داشته باشند؛ «کارت آمایش» یا پاسپورت و کارت اقامت دریافت می‌کنند. (کارت آمایش مدرکی مبنی بر اقامت قانونی اتباع افغان در ایران است که به صورت دوره‌های یک‌ساله تمدید می‌شود. دارندگان این کارت می‌توانند از حقوق شهروندی در ایران استفاده کنند.)

او یادآور شد: قبل از سال ۸۴ یک دستور اداری مبنی بر بیمه شدن اتباع خارجی صادر شد، اما مجددا مقرر شد که دستور مذکور اصلاح شده و این جمعیت بیمه نشوند. اکنون نیز ۸۰۰ هزار شهروند افغان (دارای پاسپورت) در ایران زندگی می‌کنند که حدود ۴۰ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند.

محمدی اظهار داشت: برخی از اتباع افغان نیز فاقد کارت اقامت بوده و در حقیقت به شکل قاچاقی وارد کشور شده‌اند، ساماندهی این جمعیت نیز در اختیار نهادهای امنیتی و وزارت کشور است.

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخورداری اتباع خارجی از بیمه بیکاری نیز گفت: مطابق با قانون کشور، اتباع بیگانه از شمول بیمه بیکاری خارج بوده و نمی‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند. در اغلب کشورها نیز این ضابطه (عدم برخورداری اتباع بیگانه از بیمه بیکاری) اجرا می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها نیز بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند. با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

اکنون سازمان تامین اجتماعی با وزرات کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک همکاری مشترک را در قالب تفاهمنامه دنبال می‌کند که بر اساس آن همه اتباع خارجی در ایران باید ساماندهی شوند.

وی توضیح داد: در واقع تمامی اتباع خارجی که در کارگاه‌های داخل ایران اشتغال داشته باشند؛ «کارت آمایش» یا پاسپورت و کارت اقامت دریافت می‌کنند.

محمدی ادامه داد: هفته گذشته نیز جلسه‌ای از طرف معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی با دفتر کفالت افغانستان در ایران برگزار و تفاهمات ارزشمندی انجام شد.

منبع: روزنامه اقتصادی تعادل

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5018
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x