شنبه 22 ثور 1403 برابر با Saturday, 11 May , 2024
جستجو
Close this search box.
مهاجران در پاکستان

سازمان دیده‌بان حقوق‌ بشر می‌گوید مسئولان در پاکستان در روند اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور مرتکب «تخلفات گسترده‌ای» شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهاجر، در بخشی از گزارش تازه این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر که به تازگی از منتشر شده است، آمده است که برخی از زنان به این سازمان گفته‌اند ماموران پلیس پاکستان بعضی از زنان و دختران مهاجر افغانستانی را در مواردی «مورد آزار جنسی قرار داده و بعضی از آنها را تهدید به حمله جنسی کرده‌اند».

دیده‌بان حقوق بشر گفته که مسئولان پاکستانی مهاجران افغانستانی را به صورت «دسته‌جمعی» بازداشت کرده و اموال و اثاثیه آن‌ها را ضبط و اسناد هویتی آنها را از بین برده است.

در گزارش این سازمان همچنین آمده است: «پلیس پاکستان همچنین از مهاجران رشوه خواسته و جواهرات، اثاثیه و سایر اموال را مصادره کرده و خانه‌های [مهاجران] را با بولدوزر تخریب کرده است.»

از اواسط سپتامبرو بر اساس گزارش‌ها بیش از ۳۷۵ هزار نفر از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند که حدود ۲۰ هزار نفر آنها اخراج اجباری شده‌اند.

الین پیرسون، مدیر بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر، گفته است: «مقام‌های پاکستانی فضایی اجباری را برای افغان‌ها ایجاد کرده‌اند تا آنها را وادار به بازگشت به شرایط خطرناک در افغانستان کنند.»

او از اسلام آباد خواست که «فورا» به این روند پایان داده شود و به افغانستانی های در معرض خطر فرصت بدست آوردن حفاظت داده شود.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید شماری از افغانستانی هایی که مجبور به ترک پاکستان شده‌اند، متولد پاکستان هستند و هرگز در افغانستان زندگی نکرده‌اند و افرادی از جمله فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان دولت پیشین نیز در میان اخراج‌شدگان هستند که پس از روی کار آمدن طالبان در آگوست/اوت ۲۰۲۱ در معرض تهدید قرار داشتند و به این کشور پناه آورده‌ بودند.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که این کشور به کنوانسیون پناهندگان نپیوسته است و هیچ افغانستانی مقیم این کشور را به عنوان «پناهنده» نمی‌شناسد. اما تاکید کرده که افراد دارای مدرک قانونی اقامت و افراد ثبت‌شده برای پناهندگی کشورهای سومی را اخراج نمی‌کند.

در بیانیه این سازمان آمده که پلیس پاکستان در یورش‌های شبانه به خانه مهاجران افغانستانی، آنها را مورد «ضرب و شتم، تهدید و بازداشت قرار داده است».

در یک نمونه، روزنامه «نیشین» پاکستان به نقل از پلیس منطقه جنوبی در ایالت سند گزارش داد که در ماه نوامبر، در مجموع ۱۸۸ «مهاجر غیرقانونی افغان» بازداشت شده‌اند و تمام بازداشت شدگان به «اردوگاه حاجی لیاری» منتقل شده تا از این کشوراخراج شوند.

به گفته این رسانه، «همزمان، سازمان‌های مجری قانون به عملیات جستجو برای دستگیری مهاجران غیرقانونی ادامه می‌دهند».

بنا بر گزارش‌ها و به گفته برخی از پناهجویان و مهاجران مسئولان پاکستانی همچنین از افغانستانی هایی که در انتظار اسکان مجدد در آمریکا، بریتانیا و سایر کشورها هستند و تاهنوز ویزایشان را دریافت نکرده‌اند «خواسته‌اند که ۸۳۰ دلار برای هزینه خروج بپردازند.»

پاکستان این هزینه خروج را از مهاجران غیرقانونی در این کشور دریافت می‌کند، گفته شده بود که مهاجران افغانستانی از آن مستثنی شده‌اند.

اسلام آباد برنامه اخراج اجباری حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغانستانی فاقد مدرک اقامت در این کشور را از اول نوامبر آغاز کرده است که به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، «بدترین زمان» پیش از آغاز زمستان سرد این کشور است.
دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان و کانادا که در حال اسکان مجدد شماری از افغانستانی ها هستند نیز خواسته است که این روند را به‌ویژه در مورد افراد در معرض خطر مانند فعالان زنان و حقوق بشر، جامعه ال‌جی‌بی‌تی و خبرنگاران را تسریع کنند.

خانم پیرسون گفت: «دولت‌هایی که قول داده‌اند افغانستانی های در معرض خطر را اسکان دهند، باید این پروسه‌ها را تسریع کنند و در عین حال پاکستان را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات حقوق بشری خود عمل کند.»

بریتانیا با پرواز‌های چارتر در حال انتقال پذیرفته شدگان این کشور است و وزارت خارجه آمریکا نیز یک خط تلفن و شماره پیام‌رسان واتساپ را راه‌اندازی کرده است برای آنهایی که در حال طی مراحل اسکان مجدد درآمریکا هستند و ممکن است در معرض اخراج از پاکستان قرار بگیرند.

آزادشدن کانتینرهای تاجران افغان در بندر کراچی

پس از بروز اختلافات بین حکومت طالبان و پاکستان و آغاز اخراج اجباری مهاجران، تاجران افغانستانی در پاکستان نیز با مشکلاتی روبرو شده‌اند. از جمله هزاران کانتینر از کالاهای این تاجران در بندر کراچی اخیراً توقیف شده است.

اما وزارت تجارت حکومت طالبان امروز (۲۰ نوامبر) اعلام کرد که روند انتقال حدود سه‌هزار کانتینر اموال توقیف‌شده‌ تاجران افغانستانی در بندر کراچی پاکستان آغاز شده است.

در خبرنامه این وزارتخانه آمده است که مقام‌های پاکستانی کمتر از دو هفته پیش در این زمینه با هیئت اعزامی طالبان به توافق رسیده بودند، اما این توافق تا دیروز عملی نشده بود.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند کالاهای ترانزیتی که تاجران افغانستانی از طریق بندر کراچی وارد می‌کنند، «از افغانستان دوباره به شکل قاچاق به بازار پاکستان وارد می‌شود» و این «به ضرر اقتصاد پاکستان است».

محمد یونس مهمند، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان، گفت که هنوز هم صدها کانتینر دیگر اموال تاجران افغانستانی در بندر کراچی متوقف مانده است.

در همین حال، برخی تاجران افغانستانی در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان می‌گویند «اجازه برداشت پول» خود را از بانک‌های پاکستان «ندارند.»

تاجرانی که سال‌ها در بانک‌های پاکستان حساب داشته‌اند، گفتند حالا که پاکستان تصمیم گرفته است مهاجران فاقد مدرک اقامت را اخراج کند، نگرانی آنها در مورد سرمایه‌شان بیشتر شده است.آنها می‌گویند حساب‌های بانکی‌شان را «حکومت پاکستان» مسدود کرده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6240
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x