چهارشنبه 5 ثور 1403 برابر با Wednesday, 24 April , 2024
جستجو
Close this search box.
واکنش های جهانی به حذف زنان از ادارات افغانستان

واکنش های جهانی به منع تحصیل دختران و حذف زنان از ادارات در افغانستان

تنها چند روز بعد از تصمیم جنجالی طالبان مبنی بر منع تحصیل برای دختران در دانشگاه ها ، اینبار این گروه اعلام کرد کار و فعالبت زنان در ادارات و سازمان ها نیز ممنوع است. این خبر واکنش های بسیاری را به دنبال داشت .

اتحادیه اروپا ، آمریکا ، سازمان ملل و آلمان آن را به شدت محکوم کردند. بعضی از سازمان های غیر دولتی فعالیتشان را لغو کردند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)  دفتر کمک های سازمان ملل نیز ۲۴ دسامبر اظهار داشت: اگر حضور زنان به روش سیستمی از همه ی بخش های زندگی سیاسی ، اقتصادی و عمومی در افغانستان کمرنگ شود ، تامین ثبات و صلح در افغانستان با خطر مواجه می شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز هشدار داد تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت فعالیت زنان در موسسات مردم‌نهاد می‌تواند برای مردم افغانستان ویران‌گر باشد. بلینکن در توییتر خود نوشت که او عمیقا نگران است که این ممنوعیت منجر به وقفه در کمک‌های بشردوستانه و نجات جان میلیون‌ها انسان شود.

“سفارت آلمان برای افغانستان” نیز ممنوعیت کار زنان را “ظالمانه” دانسته است. این سفارت نیز در توییتی گفته است: «کسانی که از این اقدام طالبان آسیب می‌بینند، ضعیف‌ترین قشر جامعه‌ هستند.»

سه روز پیش نیز سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد “تعلیق تحصیل زنان را تا اطلاع ثانوی اجرا کنند”.

یک سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اقدام طالبان را محکوم کرد. اتحادیه اروپا با اینکه دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما یکی از حامیان مهم مالی سازمان‌های غیردولتی در افغانستان است.

روز شنبه ۳ دی (۲۴ دسامبر) وزارت اقتصاد طالبان با فرستادن یک نامه از همه سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان خواست تا اطلاع ثانوی وظایف کارمندان زن را به حالت تعلیق درآورند.

طالبان دلیل این ممنوعیت را “شکایت‌های جدی از بی‌حجابی زنان شاغل در سازمان‌های غیردولتی” اعلام کرده است. سازمان‌هایی که منع اشتغال زنان را رعایت نمی‌کنند، تهدید به لغو مجوز می‌شوند.

حداقل دو سازمان غیردولتی بین‌المللی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه دریافت نامه‌ طالبان را تائید کرده‌اند. مسئول ارشد یکی از این سازمان‌ها گفته است “همه فعالیت‌ها از روز یکشنبه ۴ دی متوقف می‌شوند”.

سازمان ملل گفته است که از طالبان در مورد دستور جدید خود توضیح خواسته است. نشست نمایندگان عالی‌رتبه سازمان ملل با نمایندگان ده‌ها سازمان غیردولتی نیز برای بحث در مورد چگونگی ادامه کار در افغانستان برنامه‌ریزی شده است.

میلیون‌ها نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند. بحران اقتصادی در این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت سال گذشته بدتر شده است. طالبان ابتدا اعلام کرده بودند که می‌خواهند نسبت به دوره اول حکومت خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اعتدال را رعایت کنند اما آنها به این وعده خود عمل نکردند.

مارکوس پوتسل، معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان با این حال خواهان گشوده‌شدن سفارتخانه‌های کشورهای غربی در کابل شده است. این مقام سازمان ملل گفته است که اگر نمایندگی‌ها در افغانستان فعالیت بکنند قادر هستند وضعیت را بهتر ارزیابی کنند.

پوتسل که قبلا سفیر آلمان در کابل بوده تاکید می‌کند نباید فراموش کرد که آلمان و دیگر کشورهای غربی در افغانستان منافع دارند.

کشورهای غربی پس از تسلط طالبان بر کابل سفارتخانه‌های خود را تعطیل و دیپلمات‌ها را نیز از این کشور خارج کردند. در حال حاضر فقط نمایندگی‌های چین، روسیه، قطر و کشورهای همسایه از جمله ازبکستان، ایران و پاکستان در افغانستان فعالیت می‌کنند.

ترکیه تنها کشور عضو پیمان ناتو است که سفارتش در کابل هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2862
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x