شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
قاضیان افغان ساکن پاکستان

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ تعدادی از دادستان ها و قاضیان افغان ساکن پاکستان اظهار داشتند: با وجود نقض آشکار حقوق انسانی توسط طالبان دیگر امیدی برای برگشتن به وطن نمانده است.

این افراد می گویند: با ادامه ترورها، دستگیری های بدون دلیل، محاکمات صحرایی، شکنجه، محروم شدن از حق کار، محروم شدن از حق تحصیل و نقض آشکار کلیه حقوق انسانی در افغانستان به وسیله طالبان، که به رویه رفتاری طالبان بدل شده است، دیگر هیچ امیدی برای بازگشتن به کشور خود ندارند.

شماری از دادستانان افغان مقیم پاکستان روز دوشنبه، ۱۵ جوزا، با نشر قطعنامه‌ای می‌گویند که پس از سقوط حکومت پیشین، شاهد ترور دست‌کم ۳۰ دادستان بوده‌اند که از طریق رسانه‌ها علنی شده است.

آنان می‌افزایند که در پاکستان وضعیت حقوقی مشخص و تعریف‌شده ندارند و نگران این هستند که به‌دلیل‌های مختلف از آن کشور اخراج نشوند.

در قطعنامه آمده است: «علاوتاً از مصونیت فزیکی خود و اعضای فامیل خود نیز شدیداً نگران هستیم، تهدیدهای آشکار و پنهان متوجه ماست؛ ما صرف در صورت ضرورت اجتناب‌ناپذیر از منازل خود بیرون می‌شویم و الی در حبس خانه‌گی به سر می‌بریم. بیانیه‌ها و اظهارات اخیر یک تعداد از اعضای گروه حاکم مبنی بر هدف قراردادن مخالفان‌شان در خارج از کشور، سبب افزایش این نگرانی ما گردیده است.»

به گفته این دادستانان، فقر بی‌پیشینه تهدید دیگری است که آنان و اعضای خانواده‌های‌شان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آنان افزوده‌اند: «اکثریت قاطع پسران و دختران ما در سنینی اند که باید به تعلیم و تحصیل خود ادامه بدهند، اما آنان قربانی گناه‌های ناکرده شده و از اساسی‌ترین حق انسانی‌شان که عبارت از حق تعلیم و تحصیل است محروم گردیده‌اند.»

دادستانان افغان مقیم پاکستان از عموم نهادهای مربوط به سازمان ملل متحد و کشورهای مهاجزپذیر خواسته‌اند تا با اسکان مجدد این حقوق‌دانان، آینده‌ای نظام عدلی و قضایی افغانستان را از نابودی مطلق نجات داده و همزمان با این، فرصت را برای یک زنده‌گی انسانی که در آن، حقوق بشری این دادستانان و اعضای خانواده‌های‌شان در سطح حداقلی آن تضمین شده باشد، فراهم کنند.

این در حالی است که طالبان پس از سلطه بر افغانستان به قاضیان حکومت پیشین اجازه فعالیت نداده و صلاحیت‌های کاری دادستانی کل را نیز به دادگاه‌ها منتقل کرده‌اند.

منبع: 8 صبح

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4650
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x