جمعه 31 حمل 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024
جستجو
Close this search box.
مهاجران ابزار تلافی لوکاشنکو

مهاجران ابزار تلافی لوکاشنکو از اتحادیه اروپا

بر اساس مدارکی الکساندر لوکاشنکو ، رئیس جمهور بلاروس از مهاجران به عنوان ابزار تلافی در مقابل کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده می کند.

جمعه گذشته، (14مهر) مرزبانی لیتوانی فیلمی به اشتراک گذاشت که در آن دیده شد مرزبانان بلاروس مشغول خراب کردن قسمتی از حصار مرزی به منظور عبور غیر قانونی پناهجویان به این کشور عضو اتحادیه اروپا، هستند.

لیتوانی از دو سمت شرق و جنوب شرق دارای مرز مشترک با بلاروس است.از سه کشور حوزه دریای بالتیک ، لیتوانی بزرگترین و جنوبی ترین کشور است.

سوء سابقه لوکاشنکو در استفاده ابزاری از پناهندگان

لوکاشنکو قبل از این فیلم نیز به انتقال هدفمند پناهندگان به مرزهای مشترک خود با لهستان و استفاده ابزاری از آنها متهم شده بود. این کار وی سبب یک فاجعه انسانی شد.

بعد از بحران پناهندگی سال قبل که در مرزهای بلاروس و اتحادیه اروپا اتفاق افتاد، کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم به کشیدن حصارهای بلند برای کنترل شدید مرزی خود گرفتند.

اداره مرزبانی کشور لیتوانی اطلاع داد که چند تن از ماموران بلاروس دارای سلاح ، به یک گروه از مهاجران کمک کردند تا از حصار مرز بین دو کشور عبور کنند.

سال پیش چندین هزار پناهنده از مسیر مرز بلاروس به لهستان وارد شدند و به سمت کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا مانند آلمان حرکت کردند.

متهم کردن رئیس جمهور بلاروس به قاچاق انسان

به گفته بعضی از منابع آلمانی اکساندر لوکاشنکو بخاطر اتهام اجازه عبور دادن به مهاجران به این کشور مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و این کار را در برنامه ی خود قرار دادند. احتمال این که رئیس جمهور بلاروس در قاچاق پناهجویان ارتباط مستقیم داشته باشد وجود دارد.

اتحادیه اروپا به دلیل سرکوب ، آزار و تعقیب منتقدان در بلاروس ، لوکاشنکو را مورد تحریم های سختی قرار دادند. رئیس جمهور بلاروس در اقدامی تلافی راه ورود هزاران پناهجو به لیتوانی ، لهستان و لتونی را باز گذاشت

دستگیری پناهجویان و مورد پیگرد قضایی قرار دادن لوکاشنکو

اداره مرزبانی لیتوانی می گوید پناهجویانی که به یاری مرزبانان بلاروس وارد این کشور شده بودند را بازداشت کرده اند. این اداره در مورد تعداد و ملیت این پناهجویان اطلاعاتی نداده است.

حصار مرزی میان لیتوانی و بلاروس ماه اوت تکمیل شد با این حال فقط یک ماه بعد وزارت خارجه لیتوانی به خاطر «تخریب مکرر و عمدی حصار مرزی» شکایتی علیه حاکمان رژیم دیکتاتوری همسایه تنظیم کرده است.

جمهوری لیتوانی با بلاروس حدود 680 کیلومتر مرز مشترک دارد که بخشی از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا به شمار می رود . این کشور در واکنش به بحران عبور هزاران پناهجو از این مرز در تابستان و پائیز سال پیش ، در نزدیک به 550 کیلومتر از مرز مشترک با بلاروس حصاری به ارتفاع چهار متر احداث کرده و تدابیر امنیتی را افزایش داده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1958
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x