یکشنبه 9 ثور 1403 برابر با Sunday, 28 April , 2024
جستجو
Close this search box.
کودکان کار در ایران

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ طبق برآورد سازمان بهزیستی ایران تعداد کودکان کار مشغول در خیابان های این کشور در سال ۱۴۰۰ به 15 هزار تن می رسید که از این تعداد 80 درصد را کودکان مهاجر تشکیل می دهند. گفتنی است این کودکان به فروشندگی، گدایی، زباله گردی و مواد فروشی مشغول اند.

سوده نجفی یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: بر تعداد کودکان کار در ایران به طور روز افزون افزوده می شود. تنها در استان تهران ۷۰ هزار کودک کار حضور دارند. وی افزود: این کودکان در معرض آزار و اذیت های فراوان قرار دارند.

این رقم در حالی مطرح شده است که آمار رسمی از تعداد کودکان کار در ایران منتشر نشده و حتی در سایت صندوق کودکان سازمان ملل،‌ یونیسف درباره ایران هم چنین آماری ثبت نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از نبود یک نهاد «مشخص و رسمی در زمینه ساماندهی» کودکان کار گفت که با وجود متولیان متعدد،‌ آمار کودکان کار در ایران «به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران، «۸۰ درصد این کودکان» غیرایرانی و از جمله کودکان مهاجر هستند. او همچنین از فعالیت «باندهای کار کودکان» در تهران انتقاد کرد و خواهان مقابله با این باندها شد.

معضل قاچاق کودکان به عنوان نیروی کار ارزان از افغانستان به ایران وجود داشته است. هفت سال پیش، کمیسیون حقوق بشر افغانستان در هرات از قاچاق سیستماتیک هزاران کودکان به ایران ابراز نگرانی کرده بود.

نبود عدالت اجتماعی، فقر و بحران اقتصادی از مهمترین عوامل افزایش شمار کودکان کار محسوب می‌شود و بسیاری از کودکان ناخواسته و به دلیل شرایط زندگی خود یا خانواده شان مجبور می‌شوند به جای تحصیل، کار کنند.

احمد علوی، تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران گفت: بحرانهای اقتصادی را عامل مهم افزایش شمار کودکان کار دانست و گفت که «تورم افسارگسیخته» که محصول «ناکارآمدی» حکومت است، باعث شده که کودکان بیشتری به جای درس خواندن، مجبور به کار کردن شوند.

چند ماه پیش‌،‌ مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، از افزایش شمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خبر داده بود و تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را در یک سال گذشته، ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ کودک یا نوجوان اعلام کرد.

در این گزارش افزایش فقر، بیکاری و گرانی از مهم ترین دلایل افزایش شمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عنوان شده بود. سازمان جهانی کار می‌گوید پس از دو دهه که آمار کودکان کار در سراسر جهان رو به کاهش می‌رفت، امسال به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ و رکود روندی افزایش داشته.

«عدالت اجتماعی برای همه ؛ پایان دادن به کار کودکان»

سازمان جهانی کار امسال اعلام کرد که در سراسر جهان ۱۶۰ میلیون کودک کار وجود دارد که نیمی از آنها یعنی حدود ۸۰ میلیون کودک پرخطرترین کارها را انجام می‌دهند.

سازمان جهانی کار می‌گوید که پس از دو دهه که آمار کودکان کار در سراسر جهان روند کاهش داشته،‌ اما امسال رو به افزایش گذاشته است.

بحران اقتصادی پس از همه گیری کرونا و جنگ از جمله عوامل اصلی این مساله عنوان شده است. شعار روزجهانی مبارزه با کار کودکان امسال «عدالت اجتماعی برای همه؛‌ پایان دادن به کار کودکان» است.

به پیشنهاد سازمان جهانی کار، ۱۲ ‌ژوئن به عنوان «روز جهانی مبارزه با کار کودکان» تعیین شده است و هدف از تعیین این روز افزایش آگاهی و فعالیت‌ها در جهت جلوگیری و مبارزه با کار کودکان عنوان شده است.

سازمان جهانی کار (ILO) در سال ۱۹۹۹ کنوانسیون مربوط به منع و اقدام فوری علیه کار کودکان را تصویب کرد و اولین روز جهانی مبارزه با کار کودکان در سال ۲۰۰۲ برگزار شد.

«یک کودک زباله‌گرد در تهران: ماهی۱۰ میلیون به پیمانکار شهرداری می‌دهیم»

خبرگزاری رکنا در گزارشی به مناسبت «روز جهانی مبارزه با کار کودکان» به مساله جمع آوری زباله در سطح شهر تهران و کودکان زباله گرد پرداخته است.

در این گزارش با استناد به آمار سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران آمده که افراد زباله گرد در سراسر ایران ۱۴ هزار نفر هستند که ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها که اغلب کودک هستند، در شهر تهران زندگی می‌کنند. در این گزارش از جمله آمده که ۹۰ اتباع غیرایرانی و مهاجران غیرقانونی هم به این کار می‌پردازند.

خبرگزاری رکنا با یک کودک زباله‌گرد گفتگو کرده و از قول او نوشته که «ماهیانه حدود ۲۰ میلیون تومان» از این راه درآمد دارد که باید «ماهانه ۱۰ میلیون تومان را به پیمانکار شهرداری در منطقه بپردازند تا بتوانند در سطح منطقه آزادانه زباله‌های خشک را جمع کنند.»

منبع: بی بی سی فارسی

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4742
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x