پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
یافتن 92 پناهجوی عریان

یافتن 92 پناهجوی عریان در مرز یونان و ترکیه و تنش بین دو کشور

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اظهار کرد: از ماجرای یافتن 92 پناهجوی عریان در مرز یونان و ترکیه «عمیقاً ناراحت» شده است. ترکیه و یونان هر کدام دیگری را باعث شرایط ناگوار این ۹۲ پناهجوی عازم اروپا می‌دانند.

یونان ترکیه را مقصر می داند و «رفتار» کشور ترکیه را «شرم تمدن» خوانده است.
ترکیه نیز کشور همسایه خود یعنی یونان را متهم به ظلم کرده و این اتفاق را «خبر جعلی» خوانده است .

به دلیل این که هر دو طرف مقابل را مقصر می‌انگارند ، آژانس پناهندگان سازمان ملل خواهان تحقیق در این رابطه شده و گفته است که «عمیقاً از این گزارش‌ها و تصاویر تکان دهنده نگران است».

پلیس یونان اعلام کرده بود که ۹۲ مرد عریان که بعضی از آنها دارای زخم و جراحاتی نیز در بدنشان بودند ، را روز جمعه در نزدیک مرز شمالی این کشور با ترکیه پیدا کرده و نجات داده است.

مسئولان آژانس مرزی اتحادیه اروپا در تحقیقات شان ، شواهدی یافتند که نشان می‌داد این پناهجویان با قایق‌های پلاستیکی از ترکیه و از رودخانه اوروس عبور کرده و وارد خاک یونان شده بودند.
در بیانیه پلیس آمده است: پلیس مرزی 92 پناهنده غیرقانونی بدون لباس را یافتند در حالی که بر بدن برخی از آنها جراحاتی وارد شده بود.
مقام‌های یونانی گفتند که فورا به این افراد لباس،غذا و کمک‌های اولیه داده است.هنوز روشن نشده که چگونه و چرا لباس این مردان از تن‌شان کشیده شده است.

«فرانتکس» آژانس مرزی اتحادیه اروپا گفته است که این افراد عمدتاً اهل افغانستان و سوریه هستند و مسئول بخش حقوق اساسی این سازمان در مورد نقض احتمالی حقوق آن‌ها در جریان گذاشته شده است.

تاکیس تئودوریکاکوس، وزیر حفاظت مدنی یونان، ترکیه را متهم به «استفاده ابزاری از مهاجرت غیرقانونی» کرد.
او که در تلویزیون یونان صحبت می‌کرد، مدعی شد که بسیاری از این مهاجران به فرونتکس گفته‌اند که «سه خودروی ارتش ترکیه آنها را به رودخانه‌ای مرزی بین دو کشور انتقال داده‌اند.

وی گفت: باید از جانب دولت ترکیه در انتظار توضیحی در این مورد باشیم.

شرم تمدن

یک روز پیش از آن نیز نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان در توئیتی گفته بود که رفتار ترکیه با مهاجران مایه «شرم تمدن» است. او گفت که آتن انتظار دارد آنکارا در مورد این حادثه تحقیق کند و «از مرزهای خود با اتحادیه اروپا … محافظت کند.»

این موضوع به بالاترین سطح مقام‌های دولت ترکیه رسیده است و توئیت‌هایی که از طرف رئیس جمهور ترکیه نشر شده هر گونه مسئولیت این کشور در مورد آنچه اتفاق افتاده، رد شده و یونان را مسئول این وضعیت «غیر انسانی» خوانده است.

فخرالدین آلتون، دستیار مطبوعاتی ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور در شبکه اجتماعی نوشت: «ماشین خبرسازی جعلی یونان دوباره به کارش بازگشته است.»

این مقام ترکیه این اتهامات را «بیهوده و مضحک» توصیف کرد و یونان را به خاطر نشر تصویر به بی‌احترامی به پناهجویان متهم کرده است.

در پاسخ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (یوان‌اچ‌سی‌آر) گفته است که هنوز نتوانسته مستقیماً با این گروه پناهجویان صحبت کند و امیدوار است که در روزهای آینده بتواند جزئیات بیشتری به دست آورد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به بی‌بی‌سی گفت: «ما هر گونه رفتار ظالمانه و تحقیرآمیز (با پناهجویان) را محکوم می‌کنیم و خواستار تحقیقات کامل [در این زمینه] هستیم.»

خبر پیدا شدن این افراد چند روز پس از آن منتشر می‌شود که در گزارشی از آژانس‌های اتحادیه اروپا فاش شد که برخی از کارکنان ارشد فرانتکس به عقب راندن غیرقانونی مهاجران توسط یونان به ترکیه سرپوش گذاشته‌اند، موضوعی که آتن آن را رد کرد.
اما آژانس فرونتکس گفته که چنین رفتاری از سوی کارکنانش مربوط به گذشته است.

ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در سازمان ملل یونان را متهم کرد که دریای اژه را به یک «قبرستان» بدل کرده و گفت که این کشور «سیاست‌های ظالمانه» در مورد مهاجرت اعمال می‌کند.

یونان در خط مقدم بحران مهاجرت به اروپا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی قرار داشت، در آن سال‌ها، حدود یک میلیون پناهجو گریخته از جنگ و فقر در سوریه، عراق و افغانستان، عمدتاً از مسیر ترکیه وارد این کشور می‌شدند.

شمار مهاجران از آن زمان کاهش یافته است، اما مقام‌های یونانی می‌گویند اخیرا شاهد افزایش تلاش برای ورود از طریق مرز زمینی ترکیه و جزایر یونان هستند.

یونان از ترکیه خواسته است که به توافق سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا احترام بگذارد که در آن آنکارا موافقت کرد در ازای دریافت میلیاردها یورو کمک، جریان مهاجران به اروپا را مهار کند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1998
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x