پنج‌شنبه 30 حمل 1403 برابر با Thursday, 18 April , 2024
جستجو
Close this search box.
ثبتنام دانش آموزان اتباع در سامانه سهما

راهکارهایی برای حل مشکل ثبت نام دانش آموزان مهاجر

در سال گذشته هزاران شهروند افغانستانی کشور را به مقصد ایران ترک گفته اند. به همین خاطر تعداد دانش آموزان افغانستانی در ایران به شدت افزایش یافته است. با اینکه چند روز بیشتر به بازگشایی مدارس نمانده اما هنوز کودکان افغانستانی نتوانستند در مدارس ایران ثبت نام شوند. برای حل این مشکل راهکارهایی اندیشیده شده که به آنها اشاره می کنیم:

۱. درست است که تراکم جمعیت مدارس در مناطق پرجمعیت و حاشیه‌ای، به شدت بالا رفته است، اما این وضعیت در تمام مناطق شهرها و در تمام شهرها برقرار نیست. در برخی از محلات و مناطق ظرفیتی برای دانش آموزان مهاجر وجود ندارد، اما در بسیاری از مناطق و شهرها، مدارس ظرفیت دارد. به این ترتیب اول اینکه چرا کودکان مهاجر مناطق کم‌تراکم به دلیل تراکم زیاد جمعیت در مناطقی دیگر، نباید مجوز ثبت نام بگیرند و ثانیا بسیاری از مهاجرین به دلیل اهمیت تحصیل فرزندانشان حاضرند هر مسیری را برای مدرسه بردن بچه‌ها طی کنند و حتی محل سکونت خود را تغییر دهند و اصلا ساکن شهر دیگری شوند. علاوه بر همه این‌ها امکان دوشیفته شدن مدارس هم وجود دارد. اگر مشکل فقط ظرفیت است به همین راحتی می‌توان ظرفیت را دو برابر کرد. خیلی از مدارس یک شیفته‌اند.
راهکار: مناطق و مدارسی که ظرفيت دارند در کل کشور شناسایی شوند(به دلیل ثبت‌نام الکترونیک دانش‌آموزان این کار به راحتی امکان‌پذیر است) و به مهاجرین اعلام شود که در این مدارس می‌توانند تحصیل کنند. حتی اگر در منطقه سکونت آنها نباشد.

۲. تحصیل کودکان افغانستانی فقط به حضور فیزیکی در مدارس دولتی منحصر نمی‌شود. مثلا مدارس غیردولتی همیشه با نیمی از ظرفیت مشغول به کار هستند، چرا این مجوز صادر نمی‌شود تا خانواده‌های مهاجری که می‌خواهند برای تحصیل کودکان‌شان هزینه کنند بتوانند آنها را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند. یا اینکه خیلی از مدارس غیرانتفاعی مایلند که به صورت داوطلبانه کودکان مهاجر را ثبت‌نام کنند اما به کودکان برگه داده نشده و نمی‌توانند. علاوه بر آن امکان و زیرساخت آموزش آنلاین ده میلیون دانش آموز در دو سال گذشته در ایران فراهم شده است و اکنون به کناری نهاده شده است؛ می‌شود از آن استفاده کرد. یا اینکه بسیاری از گروه‌های مردمی و جهادی آماده‌اند تا اگر بستر قانونی این کار فراهم شود با استانداردهای آموزش و پرورش، بدون اینکه باری بر دوش آموزش و پرورش اصافه شود تحصیل آنها را به عهده بگیرند. بعد از سربرآوردن طالبان تعداد زیادی از معلمان و فرهنگیان و استادان دانشگاه افغانستانی وارد ایران شده‌اند که از خدایشان است به تحصیل کودکان مهاجر کمک کنند.
راهکار: همه این‌ها فقط نیاز به ایجاد یک بستر قانونی دارد.تاسیس یک قرارگاه از سوی دولت برای هماهنگی

۳. مشکلات امسال تحصیل کودکان مهاجر فقط مربوط به دانش‌آموزان جدید نیست. دانش‌آموزانی که برگ سال پیش در مدارس دولتی ثبت نام کرده‌اند و ظرفیت جدید نمی‌گیرند هم دچار مشکل تمدید برگه‌هایشان هستند.
راهکار: استفاده از ظرفیت دفاتر پيشخوان

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1701
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x