پنج‌شنبه 13 ثور 1403 برابر با Thursday, 2 May , 2024
جستجو
Close this search box.
استمداد پناهجویان ایرانی پس از رهایی از گروگان‌گیری در بوسنی

هشدار: محتوای این گزارش ممکن است برای بعضی از مخاطبان آزاردهنده باشد.

پناهجویان ایرانی در بوسنی و هرزگوین پس از رهایی از دست گروگان‌گیران گفته‌اند از بیم جان‌شان خود را در کمپی در نزدیکی سارایوو حبس کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهاجر، اداره دولتی تحقیقات و حفاظت پلیس بوسنی (سیپا) پیشتر تائید کرد که در ارتباط با ربوده شدن «سه نفر از اتباع ایران و سوئیس و تقاضای باج ۱۸ هزار یورویی»، افسران این نهاد با همکاری پلیس صربستان، سوئیس، یوروپل و اینترپل در ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) با یورش به ساختمانی در سارایوو، «چهار شهروند افغانستان» مظنون به دست‌ داشتن در این آدم‌ربایی را دستگیر کرده‌اند.

بی بی سی فارسی دو نفر از این پناهجویان و یکی از اعضای خانواده آنها در ایران، تصاویری از شکنجه و آزار و صدمات جسمی را برای بی‌بی‌سی فرستاده‌اند که در آنها آثار شکنجه روی بدن آنها مشخص است. این تصاویر را گروگان‌گیر‌ها برای خانواده‌های گروگانها فرستاده بودند.

آنها می‌گویند گروگان‌گیرها با «اسلحه، چوب و بطری مشروب» آنها را شکنجه داده‌اند. در یکی از ویدیوها دیده می‌شود که یکی از آنها به زبان کردی به خانواده‌اش التماس می‌کند که پول درخواستی را هرچه زوتر بفرستند و مردی با کلت به صورت او ضربه می‌زند.
مشخصات دو نفر از این سه پناهجو را، که هنوز در کمپ اقامت دارند، و مختصات آن اقامتگاه را تائید کرده است ولی به دلیل نگرانی‌های امنیتی که ممکن است متوجه این پناهجویان شود، آن را منتشر نمی‌کند. دو نفر از این پناهجویان اهل سردشت هستند و دیگری اهل مهاباد است.

این پناهجویان می‌گویند که آدم‌ربایان مسلح پس از دریافت پولی که بستگانشان فرستادند، آنها را آزاد کردند، اما هنوز در «ترس و دلهره» از تکرار آن حادثه و «انتقام‌جویی همدستان این باند» به‌سر می‌برند. این همدستان حتی گروگان‌ها را «به قتل تهدید کرده‌اند.»

آنها امیدوارند که سازمان‌های حقوق بشری فعال در زمینه پناهجویان، بتوانند به آنها کمک کنند.

در بیانیه پلیس بوسنی با اشاره به اینکه یکی از مظنونان دستگیرشده اخیرا در پرونده‌ای مظنون به ارتکاب قتل شده، آمده است که یکی از افراد آزادشده به دلیل شدت جراحات در بیمارستان بستری شده است. پلیس بوسنی اعلام کرده است که دستگیرشده‌ها با اتهام‌هایی مثل «آدم‌ربایی، تشکیل گروه قاچاق انسان، جنایت سازمان‌یافته» روبه‌رو هستند.

حضور قاچاقچیان انسان و درگیری گروه‌های تبه‌کار در مسیر پناهجویان افغان و ایرانی به طرف کشورهای غرب اروپا پیشتر هم خبرساز شده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6711
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x