دوشنبه 17 ثور 1403 برابر با Sunday, 5 May , 2024
جستجو
Close this search box.
انتقال مهاجران افغان به آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ پروازهایی که وظیفه انتقال کارکنان محلی افغان متقاضی پناهندگی آمریکا به مرکزهای بررسی و رسیدگی پناهندگی آمریکا در قطر و دیگر کشورها را به عهده داشتند، هفته هاست که متوقف شدند و معلوم نیست تا چه وقت در حالت انتظار باقی خواهند ماند. فعالین حقوق مهاجرین خواهان ادامه روند انتقال شده اند.

بعد از سلطه طالبان از دو سال پیش، برنامه انتقال کارکنان محلی افغان نیروهای آمریکایی ادامه داشته است. دولت ایالات متحده در هنگام سقوط دولت افغانستان و در بین هرج و مرج های کابل موفق به تخلیه ده ها هزار شهروند افغان شد. بعد از آن اغلب شهروندان افغان که درخواست پناهندگی داشتند به وسیله ی هواپیماهای تجاری از فرودگاه کابل که تحت نظر طالبان بود به خارج از کشور انتقال داده می شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده است که پروازهای جابجایی «از اواسط ژوئن/جون متوقف شده است» اما به دلیل حساسیت عملیاتی جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما گفت: «امیدواریم این پروازها به زودی از سر گرفته شود.»

صدای آمریکا در گزارشی به نقل از منبعی گفته که طالبان این پروازها را به دلیل «اختلافات داخلی» به حالت تعلیق درآورده است. سخنگوی طالبان اما گفته از اعمال محدودیت در این پروازها اطلاعاتی ندارد.

صدای آمریکا به نقل از منبع دیگری گفته که آمریکا این پروازها را به دلیل نگرانی از اینکه رهبری طالبان از پروازهای چارترشده توسط شرکت‌های افغان سود می‌برد و این احتمالاً تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه طالبان را نقض می‌کند، متوقف کرده است.

در ماه‌های اخیر شمار زیادی از افغان‌هایی که با فرار از افغانستان و به امید گرفتن پناهندگی به کشورهای اروپایی و آمریکا به پاکستان مهاجرت کرده‌اند، بارها دست به تجمعات اعتراض زدند. آن‌ها سازمان ملل و آمریکا را متهم به سهل‌انگاری کرده گفتند که در شرایط ناگوار و در سردرگمی به‌سر می‌برند.

دو روز قبل گروهی از پناهجویان افغان در پاکستان، در یک تجمع اعتراضی، سازمان ملل را متهم کرده‌اند که سهل‌انگاری این نهاد در رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی و انتقال آن‌ها به کشورهای سوم، منجر شده که حتی برخی از پناهجویان «اقدام به خودکشی‌» کنند.

درخواست‌ها برای از سرگیری

در حالی که آمریکا در افغانستان حضور دیپلماتیک ندارد و تا حد زیادی تعامل با مقامات طالبان را محدود کرده است، فعالان می‌گویند اکنون زمان پایان دادن به برنامه اسکان مجدد نیست.

شاون ون‌دایور، رئیس اتحادیه متشکل از سازمان‌های حامی ماجران افغان به صدای آمریکا گفته است: «هرگونه تلاش آمریکا برای اجرای تعهداتش در قبال همکاران و متحدانش نباید متوقف شود.»

وزارت خارجه آمریکا گفته است در دو سال گذشته حدود ۱۵۲ هزار افغان برای برنامه «ویزای مهاجرتی ویژه» آمریکا درخواست داده‌اند.

گفته شده که شمار درنظرگرفته شده برای این نوع ویزا تنها ۱۷ هزار نفر است که از این میان باید انتخاب شوند. برخی قانون‌گذاران آمریکا پیشنهاد اضافه شدن ۲۰ هزار ویزای مهاجرتی ویژه بیشتر برای افغان‌ها تا سال ۲۰۲۹ را داده‌اند.

گروه‌های فعال حقوق بشر طالبان را به هدف قرار دادن نیروهای دولتی سابق افغانستان و افرادی که در گذشته برای آمریکا کار می‌کردند، متهم کرده‌اند، اتهامی که طالبان آن را رد کرده و می‌گویند این گروه «عفو عمومی» اعلام کرده است. برخی از نهادهای فعال حامی مهاجران افغان در آمریکا می‌گویند که به طالبان اعتماد ندارند.

کریس پردی، مدیر نهادی موسوم به «وی‌ای‌آی‌او» در آمریکا به صدای آمریکا گفته است:‌ « فقط به این دلیل که کسی با موفقیت به مدت دو سال مخفی شده است، به این معنی نیست که باید زندگی خود را تحت ترس بگذراند.»

منتقدان همچنین شاکی‌اند که این برنامه به سرعت یا کارآمدی کافی برای انتقال افغان‌های آسیب‌پذیر به آمریکا انجام نمی شود.

مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که متعهد هستند تمام تلاش ممکن برای جابجایی افغان‌های واجد شرایط ویزای مهاجرتی ویژه را انجام دهند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بسیاری از عواملی که باعث کندی این روند شده خارج از کنترل دولت آمریکا است.

منبع: بی بی سی فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5138
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x